Kina på smarttelefontoppen

USA og Kina kniver om hvem som skal viktigste smarttelefonmarked.

Publisert Sist oppdatert

Analyseselskapet Strategy Analytics melder at Kina nådde 23,9 millioner smarttelefoner levert i tredje kvartal 2011, like foran 23,3 millioner for USA. Dette markerer starten på at Kina vil spille en stadig sterkere rolle også i dette markedet.

Nokia bankes

Endringen i det kinesiske markedet er dramatisk. Det ses best med at Nokia, som har stått sterkt med sine mobiltelefoner og smarttelefoner, taper terreng. Samtidig har Apple, som har slitt i dette markedet, fått fart på sakene.

Nokia er likevel det største smarttelefonmerket i Kina med 28 prosent markedsandel. De har holdt sin posisjon relativt stabilt gjennom mange år. Det er utfordringene som kommer fra rimelige Android-telefoner og en stadig mer kjøpesterk og internasjonalt orientert middelklasse som endrer bildet.

Globale virkninger

Endringen er viktig for hele markedet. Nye trender og funksjoner som slår an i det kinesiske markedet, vil få global innvirkning når verdens mest folkerike land med den nest største økonomien blir smarttelefonbrukere for alvor.

Det er forventet at USA vil innta toppen av solgte enheter i inneværende og neste kvartal, mye på grunn av den enorme omsetningen som kommer til jul og ved årsskiftet i USA. Landet vil også representere høyeste inntekter i flere år framover. Dette skyldes høyere salg av høyt prisete smarttelefoner, som dem Apple tilbyr.

Tallene er imidlertid svært jevne. Gartner hevder i sin analyse av den samme perioden at USA lå en halv million enheter foran det kinesiske. De teller antall salg gjennom registrerte kanaler foran det som er levert. Canalys mener tallene er enda jevnere, men fortsatt i favør av USA.