JOBBER MED SAKEN: Netcom informasjonsdirektør, Severin Roald, forteller at teleselskapet jobber med å tette sikkerhetshullet. Pressefoto

Krever svar fra Telenor og Netcom

Post- og teletilsynet krever svar fra norske teleoperatører etter avsløringer om at mobilnummer lekkes ut på nettet under surfing.

Mandag denne uken skrev Computerworld at et sikkerhetshull i Telenor og Telias nett i flere år gjort har det mulig for angripere å få tak i mobilnummeret ditt mens du har surfet på selskapenes mobilnett. Saken har i flere uker hvert kjent i Danmark og senere Sverige.

LES OGSÅ: Lekker ditt mobilnummer når du surfer

På bakgrunn av dette har norske post- og teletilsynet (PT) tidligere denne uken henvendt seg til både samarbeidende myndighetsorganer i andre land og de aktuelle netteierne nasjonalt.

PT har gitt Netcom og Telenor frist til midten av neste uke til å komme med en redegjørelse.

Uoversiktlig

Informasjonsdirektør Severin Roald i Netcom skriver i en epost til Computerworld at selskapets teknologidirektør er på reise og ikke tilgjengelig for kommentarer. Men han skriver også videre:

- Vi er kjent med saken. Noen av våre eldre tjenester er dessverre berørt av problemet. Vi har iverksatt en rekke aktiviteter for å rette på dette, er selskapets knappe kommentar.

Etter at også Telenors informasjonssjef, Kristin Vetleseter, har tatt noen runder internt skriver selskapet i en epost:

- Svaret er at vi ikke sender mobilnummer i http-headere, så dette er ikke et problem.

Telenors svar står i kontrast til de utfordringene selskapet har i Sverige og Danmark, ifølge danske og svenske medier.

- Ikke noe problem

Den danske teleanalytikeren John Strand i Strand consult forteller at det som har skjedd i Danmark er en funksjonalitet som dateres tilbake til de gamle WAP-dagene, hvor mobilnummeret ble brukt til fakturering.

- Dette er en funksjonalitet som bare er tilgjengelig hos noen få innholdsleverandører som har et spesielt samarbeid med operatørene, sier han og legger til:

- Det er bra med fokus på mobilsikkerheten og helt greit at det er fokus på at operatørene må finne løsninger. Men det er jo litt underlig at denne saken opprører så mange i all den stund de har massevis av apper på telefonen sin som samler og bruker store mengder informasjon om kundene.

- Operatørene er defintivt ikke verst i klassen, sier Strand.