Sjefer blir stresset av ulest epost

Sjefer blir stresset av ulest epost

Når norske sjefer ønsker flere applikasjoner på mobilen, er det duket for en ny runde med sikkerhetstrusler. - Det gir økt risiko, sier nordensjef Hardy Nelson i Sybase.

Kalender og e-post er de mest utbredte kontorverktøyene på mobilen i dag, men det er klare tegn på at bruksmønsteret vil endre seg betydelig. Det viser en undersøkelse utført av Sybase mot norske salgs- og it-sjefer.

Undersøkelsen viser tydelig at begge grupper har tatt i bruk avanserte applikasjoner.

- Vi ser at ledere i økende grad ønsker seg flere muligheter på mobilen. Dette vil gjøre sikkerhet mer kompleks. Med bærbare pc-er fikk vi en ny dimensjon, men med mobiler vil problemet øke ytterlige, sier nordensjef Hardy Nelson i Sybase.

LES OGSÅ: Innside-informasjon større fare enn virus

Lederne først

Undersøkelsen viser at ledelsen i mange virsomheter ønsker enda større mobilitet. Det er ofte lederne som først ta i bruk nye muligheter, for så å videreformidle dem nedover i systemet.

Halvparten av salgssjefene bruker mobilen til andre ting enn samtaler og sms daglig, mens 16 prosent gjør det ukentlig. Kun 22 prosent svarte at de kun brukte den til samtaler og sms. Hver femte salgssjef bruker i dag en smartphone.

42 prosent av de som svarte hevdet at det ikke lå noen hinder i veien for å arbeide optimalt mobilt i dag. De som møtte hinder hevdet det var grunnet manglende prioritet på it-avdelingen, systemer som ikke finnes tilgjengelig på mobil, manglende kunnskap om hvilke applikasjoner man kan få tilgang til, komplisert konfigurasjon og sikkerhetsutfordringer.

- Det som er viktgist og vanskeligst å håndtere er sikkerhet. Jo flere applikasjoner på en mobil, desto større sikkerhetstrusler. Men det dreier seg ikke bare om virus, men også om all tilgang til informasjon noen får når de får tak i mobilen din. Bare sjekk hvor mange mobiler som glemmes i drosjer hver dag, sier Nelson.

På spørsmål om hvilke applikasjoner de helst ville ha tilgang til i fremtiden svarte 48 prosent av salgssjefene e-post og kalender, 17 prosent CRM-systemer, 12 prosent databaser, mens resten spredte seg jevnt over intranett, HR, Internett, dokumenter på nettverket og forretningssystemer.

- Undersøkelsen viser tydelig at vi har kommet forbi det stadiet der mobile arbeidsformer kun betydde det å laste ned mail til mobilen. Det er spesielt interessant at hver femte salgsleder identifiserer nytten av å få levert for eksempel CRM-systemer til sin mobil, sier Nelson.

LES OGSÅ: Elendig it-sikkerhet i norske bedrifter

Dårlig samvittighet

Også it-sjefer vil ha mer tilgang til informasjon, selv om det medfører ekstra jobb for it-avdelingen. Hele 82 prosent av it-sjefene mener at økt produktivitet gjennom hurtig tilgang til informasjon er viktig for å innføre mobile arbeidsløsninger. 50 prosent sier at ledelsen krever tilgang til mobil informasjon.

52 prosent hevder at mobil tilgang reduserer stress og dårlig samvittighet for ulest/ubesvart e-post, mens 70,5 prosent sier at brukerne blir mer fleksible når de selv kan velge arbeidsplass.

Av de som ga tilgang til mobile kontorstøtteverktøy var e-post og kalender mest utbredt, deretter kom internett og intranett, tilgang til dokumenter i nettverket, CRM, forretningssystemer, databaser og HR-systemer. 57 prosent mente at det mobile arbeidet fungerte fra bra til svært bra i praksis, mens kun en prosent mente det fungerte svært dårlig.

Hver syvende it-sjef hevdet at det var han/hun som tok innkjøpsbeslutningene i forhold til mobilitet. 32 prosent hevdet at det ville ta under to år å tilbakebetale en investering i økt mobilitet. Av sistnevnte gruppe mente nesten seks prosent at en slik investering ville betale seg tilbake på under seks måneder.

For å øke bedriftens mobilitet i fremtiden hevdet de fleste at løsningen var å gjøre flere applikasjoner tilgjengelige, øke antallet medarbeidere som hadde tilgang til slike tjenester eller øke utvalget av mobile enheter virksomheten kunne ta i bruk.

- Utviklingen av mobilitet hos norske virksomheter er fortsatt inne i en tidlig utviklingsfase. For å effektivisere arbeidsformen må it og forretning kobles tettere sammen, samtidig som det utvikles klare brukerpolicies, sier Nelson.

LES OGSÅ: Ti punkter for bedre it-sikkerhet

Mobil Sikkerhet