DUELLANTER: Apple og Samsung er fortsatt i teten i det globale smartmobilsalget, men Samsung leder stort med nesten dobbelt så mange solgte smartmobiler som Apple i andre kvartal. (Arkivfoto: Toralv Østvang)

DUELLANTER: Apple og Samsung er fortsatt i teten i det globale smartmobilsalget, men Samsung leder stort med nesten dobbelt så mange solgte smartmobiler som Apple i andre kvartal. (Arkivfoto: Toralv Østvang)

Komponentmangel kan svekke mobilmarkedet

Ny vekst i mobilsalget i andre kvartal, viser tall fra analysebyrået Gartner. Men økende komponentkostnader truer veksten videre.

I alt ble det solgt i overkant av 366 millioner smartmobiler på verdensbasis i andre kvartal 2017, ifølge tallene som Gartner nå har lagt fram.

6,7 prosent vekst

Dette representerer en vekst på 6,7 prosent sammenlignet med andre kvartal i fjor.

Android-operativsystemet økte sin markedsandel fra 86,2 til 87,7 prosent i andre kvartal i forhold til tallene fra samme kvartal i 2016, mens IOS-andelen sank noe, fra 12,9 til 12,1 prosent.

«Andre» forsvinner

Kategorien «Andre OS» på mobilmarkedet er i ferd med å smuldre helt bort. Mens det i andre kvartal i fjor ble solgt godt og vel tre millioner smartmobiler i denne kategorien, sank tallet i andre kvartal i år til vel 730.000 enheter.

Denne kategorien omfatter blant annet mobiler basert på Windows-operativsystemet.

4G-vekst

Noe av bakgrunnen for veksten i mobilsalget globalt finner man i de nye og fremvoksende markedene rundt omkring i verden. Her har mye av salget til nå vært preget av de enkleste og rimeligste modellene, men nå øker etterspørselen her etter smartmobiler med 4G-støtte, større lagringsplass, bedre prosessorer og mer avanserte kameraer, ifølge Gartner.

Det er etterspørselen etter mobiler i midtprissjiktet som påvirkes sterkest av denne trenden.

Komponentmangel

Selv om mobilbransjen kan glede seg over salgsøkningen i andre kvartal, er det mørke skyer i horisonten. Økende komponentpriser og fare for sviktende tilgang på enkelte kritiske komponenter kan komme til å skape problemer for bransjen de neste par årene, heter det.

Det er særlig redusert tilgang på flashminne og OLED-skjermer som kan komme til å påvirke produksjonen av mobiler i toppsjiktet, og dette kan slå ut allerede i andre halvår av 2017, ifølge Gartner.

Huawei P10-produksjonen skal allerede ha bli påvirket av dette, heter det.

Samsung-vekst

Samsung ble rammet hardt av skandalen med batteriene som tok fyr i en del Galaxy Note 7-enheter, men har likevel en trygg posisjon som markedsleder i det globale mobilmarkedet. I andre kvartal ble det solgt over 82,5 millioner Samsung-smartmobiler, opp fra 76,7 millioner enheter i andre kvartal i fjor. Dette ga imidlertid en minimal endring av markedsandelen – opp 0,1 prosentpoeng til 22,5 prosent.

Apple beholdt andreplassen med 44,3 millioner solgte mobiler, men som nevnt altså med en liten reduksjon av markedsandelen.

Gartner forventer at Apple vil få økt salg mot slutten av året etter at IOS 11 er kommet på markedet, med teknologier som opplevd virkelighet, maskinlæring, en forbedret Siri-taleassistent og ny skjermvisning – samt nye modeller.

På de neste plassene kommer Huawei, Oppo, Vivo og en sekkepost listet opp som «andre».

Smartmobilsalget i Vest-Europa var tilbake i vekstmodus i andre kvartal, ikke minst takket være godt salg av Huawei- og Samsung-mobiler, ifølge Gartner.

Les om:

Mobil