KURVER NED: Buet skjerm er designtricks nummer 1 for Galaxy S6. Mangelen på skjermer drar resultatet ned for hele Samsung. Foto: Samsung.

Skjermsvikt rammer Samsung

Kjempesalg av S6 berger ikke resultatene i forrige kvartal heller. Skjermmangel bremser mot knallresultat.

Publisert Sist oppdatert

Resultatene til Samsung Electronics er ventet å bli svakere enn ventet. Grunnen er salgssuksessen S6 Edge, som ikke blir levert i tilstrekkelige mengder.

Det er den avrundete skjermen på toppmodellen som er problemet. Produksjonen av skjermen har ikke klart å holde tritt med etterspørselen. Dermed er salget svakere og inntektene lavere.

Milliardnedgang

Det forventete resultatet) i andre kvartal vil bli 49,8 milliarder kroner (6,9 billioner won) varslet Samsung tirsdag. Det er 2,2 milliarder (300 milliarder won) lavere enn ventet, og er et fall på fire prosent målt mot samme kvartal i fjor. Totalomsetningen ser ut til å ende på 34,7 milliarder kroner (48 billioner won), 3,6 milliarder (5 billioner won) lavere enn analytikerforventningene.

Dette er det beste kvartalsresultatet Samsung har hatt på et år, men det er også det sjuende kvartalet på rad der omsetningen er svakere enn tilsvarende kvartal året før.

– Det hjelper lite at konkurranseevnen er bedret dersom salget er svakt. Sannsynligvis vil tredje kvartal ha om lag samme inntjening som andre kvartal, soer Greg Roh i analyseselskapet HMC Investment til Reuters.

­Samsung-aksjen steg på bakgrunn av denne nyheten. Årsaken var at forventningene var enda lavere enn dette resultatvarslet innebar.

Ikke et stunt

Å bruke knapphet på enheter som markedsføringsstunt er ikke uvanlig for smarttelefonleverandørene. Men denne gangen gir det tydelig effekt for verdens største mobilleverandør.

Samsung opererer i et marked der det er mange, og flere gode, konkurrenter som bruker samme Android-plattform. Kundene på denne plattformen kan derfor velge et annet merke med tilsvarende funksjonalitet dersom selskapet ikke kan levere.

De kan heller ikke sette sin lit til at resten av porteføljen av mobiler skal berge resultatet. Koreanerne er presset av nye leverandører i lavendemarkedet, der spesielt kinesiske produsenter som Xiaomi vokser med rakettfart.

Fortsatt på toppen

I tillegg til svakere salg i Kina, er det også svakere salg i Europa. Men Samsung kan trekke et lettelsens sukk over at S6-familien selger langt bedre enn det skuffende salget av forgjengeren S5.

Samsung beholder topplasseringen som verdens største mobilleverandør, som de i sin tid tok fra Nokia.

Den andre hovedvirksomheten i Samsung Electronics er brikkesett og andre komponenter. Der går salget så det griner.