Mobile bilder tar av i Japan

Mobilprodusentene kan nå se lyserere tider i møte. I løpet av kort tid har salget av mobile billedtelefoner tatt helt av i Japan.

Analysebyrået Yano Research Institute skriver at salget av slike telefoner vil bli firedoblet, og nå 23 millioner solgte eksemplarer i løpet av regnskapsåret.

Nå er ikke trenden lenger om man velger mobiltelefon med eller uten kamera. Nå er det kun snakk om hvilken kameratelefon kjøperen ønsker, hevder ING-analytiker Hitoshi Hayakawa til Reuters.

NTT DoCoMo lanserte sine mobiltelefoner med kamera i juni. Nokia kom med sin i juli.

Med de nye NTT-telefonene økte DoCoMo sin markedsandel. Totalsalget av mobiltelefoner økte i juni også med 24 prosent  sammenliknet med mai, meddeler Reuters.

Samme trend viser seg hos de andre japanske mobiloperatørene. J-Phone, som er Japans tredje største mobiloperatør selger nå kun modeller med kamera. 

J-Phone lanserte slike kameraer i slutten av fjoråret.