2013: Over en milliard smarttelefoner

Dobling på to år, og ingen slår Android og fanebærer Samsung i popularitet.

Publisert Sist oppdatert

I snitt fikk en av sju innbyggere i verden ny smarttelefon i fjor. Veksten var 38,4 prosent fra 2012, opp fra 725 millioner enheter.

Totalt ble det måket ut 1,82 milliarder mobiltelefoner i verden i fjor. Dette var en vekst på 4,8 prosent fra 1,73 milliarder telefoner fra året før.

- Det som driver smarttelefonsalget nå er store skjermer og lavere priser. Viktigst er lavere priser. Store vekstmarkeder som Kina og India vokser mest i markedet for smarttelefoner under 1000 norske kroner (150 USD). Smarttelefoner i denne prisklassen gir mange nye brukere en solid dose personlig digital erfaring, sier analytiker Ryan Reith, som er prosjektdirektør for tallene i IDCs Worldwide Quarterly Mobile Phone Tracker, til Computerworlds nyhetstjeneste.

Kina og India tilhører de store nye vekstøkonomiene i verden, plassert i den såkalte BRICS-gruppa sammen med Brasil, Sør-Afrika og Russland.

Samsung topper delvis og totalt

Ingen slår Android som mobil-OS, og ingen truer Samsung og deres topplassering i smarttelefon-salg. Hver tredje smarttelefon solgt i fjor hadde Samsung-merke. De neste Android-leverandørene er Huawei med 4,9 prosent, LG med 4,8 prosent og Lenovo med 4,5 prosent

Oppfinneren av smarttelefonen, Nokia, er på vei til å overlate smarttelefon-virksomheten til Microsoft. Nokia rapporterte om et fall i solgte enheter på sju prosent av smarttelefoner i siste kvartal i fjor, men hadde bedre salg resten av året. De gikk ut med tall denne uka, men anslagene er rundt 33 millioner enheter, noe som gir den falmete giganten 3,2 prosent markedsandel. Windows Phone har rundt fem prosent markedsandel i smarttelefonmarkedet.

Salget Nokia fortsatt har av ordinære mobiltelefoner er fortsatt høyt, og det gir dem en andreplass totalt etter Samsung som er verdens største leverandør både av mobiltelefoner totalt og av smarttelefoner.

Apple sliter fortsatt

Utfordringen kommer fra de tre tigrene i Asia. Huawei vokser kraftig i Europa, LG slår an i Sør-Amerika og Lenovo gjør det godt i hjemmemarkeder, melder Strategy Analytics i sin rapport om smarttelefoner for 2013. Deres tall er for det meste samsvarende med IDC.

Apple tilførte smarttelefonen fingerkontroll og app-butikk når de til slutt kom etter til smarttelefonmarkedet. De selger fortsatt bra av enkelte modeller av sin smarttelefon. Men siden både Android og Windows Phone selger bedre, fortsetter nedturen for Cupertino-selskapet i markedsandeler. Andelen deres blant smarttelefoner var 15,3 prosent.

Dette gjør at Apple har 8,4 prosent av det totale mobiltelefonmarkedet. Dermed pustes de i nakken av både koreanske LG og kinesiske Lenovo og Huawei. Kombinert har disse tre nesten 15 prosent av smarttelefonmarkedet, og er dermed nesten par med Apple.