Adobe vil overta web-tv

Adobe vil overta web-tv

Nå er det video på web som gjelder, sier Adobe. Og setter seg selv i førersetet.

Barcelona (PC World Norge): Med den nye Adobe Media Player og en rekke andre teknologier ønsker Adobe å bli den ledende aktøren innenfor alt som har med video på web å gjøre.

Og det blir ikke lite, for nå dreier alt seg om video på web. Og video er ikke lenger bare myntet på web-steder for forbrukere.

- Video er noe du bare må bruke, selv om du kanskje egentlig er tidsskriftsutgiver. Også mot profesjonelle miljøer er video nå en nødvendighet, sier Robert Raiola, markedsdirektør for Adobe Systems i Europa, Midtøsten og Afrika.

Uttalelsen kom under en pressebriefing ved åpningen av Adobe Max 2007 i Barcelona.

Max er en utviklerkonferanse som Adobe har arvet fra Macromedia, som Adobe kjøpte opp for noen år siden. For første gang blir det nå arrangert en europeisk versjon av konferansen.

Lenger nede i artikkelen finner du informasjon om hvordan du kan laste ned Adobe Media Player.

Plattform for video på web

Adobe RIA er navnet på en ny plattform som Adobe har lansert for utviklere som blant annet vil arbeide med internett-baserte video-løsninger.

Betegnelsen står for Adobe Rich Internet Applications, og på denne plattformen skal utviklere i mediehus, forlag, film- og plateselskaper - og alle andre bedrifter og enkeltpersoner som ønsker å publisere på web - skape applikasjoner som gir brukerne en helt annen opplevelse av web enn de får i dag.

- Databransjen har brukt milliarder av dollar på å optimalisere sine prosesser, men har glemt å optimalisere brukeropplevelsen, sa Raiola. Riktignok finnes det noen få unntak, tilføyde han og pekte på Google Earth og bilbransjens websider der bilkjøperne selv kan konfigurere sin neste bil.

Adobe RIA er en kryssplattform-basert utviklingsplattform for både Windows, Mac og Linux.

LES OGSÅ: Flash Player 9 for Linux

Samtidig har Adobe snudd om på bokstavene og lansert Adobe AIR. Denne forkortelsen står for Adobe Integrated Runtime og er et kryssform-basert programvareinitiativ som skal få film- og tv-selskaper og andre som publiserer innhold, til å levere høykvalitets-video via den nye Adobe Media Player.

Adobes Flash-videoteknologi står sentralt i alt dette, men oppe i den livlige videoteknologien dukker det til og med noe så prosaisk som en tekstbehandler, Buzzword. Vel å merke en web-basert, grafisk tekstbehandler myntet på brukere som trenger å samarbeide om tekst via internett. Buzzword er en hybrid online/offline-tekstbehandler som kan lese Microsoft Office Word-filer.

Alt gratis!

Ifølge Adobe er forretningsmodellen for å levere innhold på internett nå blitt en rendyrket gratis-modell, subsidiert med annonsering.

President og daglig operativ leder hos Adobe, Shantanu Narayen.

Adobe har forøvrig lansert Adobe Developer Connection, en ny portal for utviklere som vil arbeide med Adobes video-for-web-teknologi. I tillegg kommer Adobe AIR Marketplace, der utviklere kan dele kode og applikasjoner seg imellom.

Video på mobil

Adobes president og daglige operative leder, Shantanu Narayen understreket at visning av videoinnhold på små enheter som mobiltelefoner er en viktig del av Adobes nye initiativ.

- Det er en masse mennesker i Kina og India som aldri vil få anledning til å bruke en pc til å koble seg opp mot internett, sa han.

Adobe Media Player

Den første komplette applikasjonen basert på AIR-initiativet er altså Adobe Media Player, som nylig ble lagt ut i versjon Beta 2. Den kan lastes ned gratis her .

Adobe Media Player er i noen grad myntet på konsumenter som ønsker å se Flash-basert video on- og offline, men hovedmålgruppen er kringkastingsselskaper og andre som publiserer innhold på internett og ønsker å gjøre dette i form av videoinnhold.

- Denne mediespilleren vil akselerere fusjonen mellom tv og internett, hevder Adobe.

CBS og Yahoo!Video er blant medieselskapene som samarbeider med Adobe om Adobe Media Player, og brukere kan abonnere på en rekke tv-serier og automatisk mottak nye episoder. Om dette vil fungere i Norge, gjenstår å se.

Adobe dominerer

Adobes Flash-teknologi, opprinnelig skapt av Macromedia, dominerer fullstendig på internett, ifølge Adobes sjefsarkitekt for programvare, Kevin Lynch.

- 70 prosent av all video på web er nå Flash-basert, og vi når frem til 98 prosent av alle datamaskinene som er koblet til nettet, sa han på Max-konferansen i Barcelona.

Adobe-president Narayen vedgikk under sin pressebriefing at det nok finnes dem i Microsoft-leiren som ser på Adobes AIR-initiativ som et forsøk fra Adobe på å utkonkurrere Microsofts .Net-plattform.

- Men når jeg snakker om neste generasjons applikasjoner som forbinder pc-skrivebordet med internett, foretrekker jeg å si at det er brukeren som er kjernen og som er senter for alt vi gjør, sa han.

Noe som vanskelig kan tolkes annerledes enn at han mener det har Microsoft ikke greid.

LES OGSÅ: Microsoft med Flash-utfordrer

Les om:

Mobile Enheter