Android taper og Windows Phone vinner

Mobiltallene for Europa skiller seg fra globale tall. Samsung taper og Sony er storvinner.

Publisert Sist oppdatert

Windows Phone vokser kraftig i Europa, og når 10,1 prosent markedsandel, melder Kantar Worldpanel ComTech for de siste tre månedene.

Android går litt ned til 68,5 prosent, mens Ios humper rundt 19 prosent. Apple står dermed stille i Europa som i resten av verden.

Ingen i nærheten

Ingen truer Android som dominerende smartmobilsystem i Europa like lite som i verden ellers. Men tallene blant leverandørene er litt annerledes. Blant annet har Sony nesten ti prosent markedsandel i Europa med sine 9,4 prosent, og LG har 6,9 prosent.

Samsung faller til 39,5 prosent, mens nykommere som Wiko har to prosent. Dette er mer enn den gamle traveren Motorola som har 1,7 prosent. Tallene er fra før Lenovo kjøpte Motorola mobildivisjonen fra Google.

Lavpris vinner klassiske kunder

Windows Phone har klart seg over 10 prosent hver av de fire siste månedene i fjor, og ikke en tilfeldig sesongsvingning. Det er lavprismodellen Lumia 520 som har drevet salget. I Storbritannia har denne modellen vært den fjerde mest solgte smartmobilen i siste kvartal.

- Nokia har lykkes med å få med seg brukere av klassiske mobiltelefoner over i smartmobiler i det europeiske markedet. Selv i Storbritannia, der over 70 prosent av mobilbrukerne har smarttelefon, så er det 14 millioner mulige kunder med klassisk mobiltelefoner. Før eller siden må Nokia hevde seg mer i høyende smartmobilmarkedet, men inntil videre virker strategien. Utfordringen kommer når lavende smartmobilbrukere konverterer over til mellomklasse eller høyende smartmobiler – da må Nokia fortsatt sikre at de er lojale, sier Dominic Sunnebo, direktør for statistikk i Kantar, ifølge Cellular-News .

Tall fra IDC anslår de globale markedsandelene til Android å være rundt 80 prosent, Apple cirka femten og Windows Phone fire prosent.