App-kamp om smartmobilene

Hvem blir vinneren i mobil-høstsalget? App-utvalget avgjør.

Publisert Sist oppdatert

Nytt OS og telefoner fra Microsoft. Nytt OS og telefon fra Apple. Og kjempeoppfrisking av Googles Android.

Mulighetene for kjøpere av smartmobiler i høst blir mangfoldige.

Aktørene forbereder også grunnen, spesielt gjennom de helt sentrale mobil-appene. Godt utvalg av gode og ofte interessante apper skal lokke kjøpere av enheter. Det bedrives intens kurtise av utviklermiljøene for å få flest mulig av dem med på laget.

Microsoft hiver ut det gamle

Denne uka slipper Microsoft en helt ny utviklerportal, der enklere og raskere bruk kombineres med bedre tilrettelegging for ulike markeder. Nettbetalingssystemet Paypal er også på plass.

Selskapet møter dermed kritikken for trege nettsider og lang godkjenningsprosess for app-er som leveres til publisering i deres app-butikk Marketplace. Navnebyttet fra App Hub til Windows Phone Dev Center skal innebære et totalt skifte både av frontside og infrastruktur.

For utviklere er det også tilgang til flere land for publisering, betaling og oppgjørsmetoder. I tillegg til Paypal innebærer det at såkalt "in-app-purchase" blir mulig med Windows Phone 8.

For kjøperne av app-er skal dette ikke bare bedre utvalg og gi raskere tilgang til nye funksjoner. Antall betatestere for hver app kan nå dras opp i flere tusen. Det gir sikrere og mer gjennomtestede app-er.

Mer enn nesestyver mot Google

Apple på sin side slapp samme dag betaversjon 4 av Ios 6.0 til utviklerne, den neste store versjonen av mobil-os-et for smarttelefon og nettbrett. Mer enn 200 nye funksjoner er kommet til, blant annet skal assistentfunksjonen Siri gjøres tilgjengelig for nettbrettet og kart skal bli bedre.

Innen kommunikasjonsfeltet skal det bli enklere å supplere trådløs nett med mobilt bredbånd, og Bluetooth skal få en delingsfunksjon. Reisemappe-app-en Passbook skal også ha fått en prominent plass.

Blant nyhetene er også at Google Youtube ikke lenger er standard i IOS 6. I likhet med at Google Maps sparkes ut, tolkes det som en spissing mellom utfordreren Apple og markedsleder Google om posisjonen i mobilmarkedet.

Opprydding mot slapp app-utvikling

Google ligger på sin kant ikke på latsiden. De annonserte nylig at de skal ha en større rydderunde i reglene for app-er og publisering i deres app-butikk Play. Det er deres ultraliberale linje for app-er som står for fall. Utviklere får streng beskjed om uryddig annonsering og markedsføring, masseutsending av meldinger og herminger av mer kjente app-er og produktnavn ikke er tillatt.

I tillegg er det antatt at neste funksjonsoppgradering av Android 4, «Jelly Beans», er rett rundt hjørnet. Dette skjer om lag samtidig som alle de store leverandørene av Android-enheter varsler at de går inn i siste fase av oppgradering av Android 2 og 3 til Android 4 for de enhetene som støtter dette.

Apper snart viktigst

Også i det nærliggende markedet for nettbrett, der slaget står mellom de samme aktørene, er appene avgjørende.

Utvalget er faktor nummer én for valg av nettbrett forteller Statistikkselskapet ComCast i en rapport mandag.