Åtte av ti kjøper apps fra Apple

Åtte av ti kjøper apps fra Apple

Bare en av tjue apps-kroner omsettes via Android. Det vil endre seg.

Apples enkle betalingssystem gjorde at selskapet opprettholdt ledelsen i det globale mobilapplikasjonsmarkedet i fjor, men vil tape mye terreng innen 2014, hevder analysebyrået IHS Screen Digest i en fersk rapport, skriver Computerworlds nyhetstjeneste.

Apples App Store åpnet i 2008 og selger i hovedsak applikasjoner til Iphone-brukere. I fjor tjente nettbutikken 1,8 milliarder dollar, det utgjør nesten 83 prosent av hele app-markedet. Totalt er markedet for mobilapplikasjoner verdt 2,2 milliarder dollar, opp fra 828 millioner dollar i 2009.

Itunes er kjernen

- Apple har greid å beholde sitt fortrinn på grunn av sitt strengt kontrollerte økosystem. Et velintegrert, enkelt og trygt betalingssystem via Itunes er kjernen, mener analytiker Jack Kent hos IHS.

Lanseringen av Ipad i fjor økte fortjenesten fordi applikasjoner til Apples nettbrett koster mer enn de som selges til iPhone, heter det i rapporten.

Reduseres til halvparten

Apples andel av mobilapplikasjonsmarkedet gikk likevel tilbake med ti prosentpoeng fra 93 prosent i 2009. Konkurransen er sterkt økende, og innen 2014 vil Apple bare kontrollere halvparten av det totale markedet, mener IHS.

Applikasjoner til RIM, Nokia og Googles Android er de største konkurrentene. Android Market opplevde en inntektsvekst på hele 860 prosent i fjor, men har fortsatt bare 4,7 prosent av de totale inntektene fra salg av mobilapplikasjoner.

Mobile Enheter