To av tre nettbrett er Android-drevet

Alle selger flere nettbrett, men ingen slår Android. Samsung er vekstvinner med 336 prosent.

Publisert Sist oppdatert

Hele 62 prosent av nettbrettene solgt i fjor var med Android på innside. Salgsveksten var formidable 68 prosent, og Samsung tok for seg flere enn alle de andre. Det melder analyseselskapet Gartner.

Det ble solgt 195,4 millioner nettbrett til sammen. Den største veksten kom i nettbrett som kostet mindre enn før, de har også mindre skjerm enn tidligere, og de fleste kjøperne er førstegangskjøpere.

Femti millioner flere

Android solgte femti millioner flere nettbrett enn nummer to på lista. Med 121 millioner nettbrett endte de på 61,9 prosent markedsandel i 2013. Året før solgte Android 53,3 millioner enheter og fikk en markedsandel på 45,8 prosent.

Apple solgte 70,4 millioner nettbrett, opp fra 61,5 millioner i 2012. Dermed fikk selskapet en markedsandel på 36 prosent.

Stabilt for Windows

Windows fikk endelig til litt vekst fra 1,2 millioner til 4 millioner enheter. Men i det holdt bare for å holde fast markedsandelen på 2,1 prosent.

- Microsoft må lage et mer fristende økosystem for forbrukere å ville oppsøke, og som flere utviklere vil delta i på tvers av alle typer mobile enheter. Utfordringen for alle aktørene i nettbrettmarkedet er å møte en enda sterkere konkurranse med bedre brukergrensesnitt og et mer omfattende økosystem som går lenger enn maskinvare og pris, kommenterer Gartner i rapporten, sier nyhetstjenesten til Computerworld.

Samsung solgte 37,4 millioner nettbrett og har alene 19,1 prosent av markedet. Dette innebar en vekst på svært pene 336 prosent sammenlignet med 2012.

Lenovo vokser med både Android og Windows

De øvrige tre på topp fem av leverandører er Asus, Amazon.com og Lenovo.

Lenovo gjorde det eksepsjonelt bra, med en vekst på 198 prosent i salg. De endte på 6,5 millioner enheter og en markedsandel på 3,3 prosent. De selger både Android-baserte Yoga-modeller og Windows-nettbrett i sin produktmiks. Veksten var særlig sterk i på slutten av fjoråret.

Asus og Amazon solgte likevel mer, men henholdsvis 11 og 9,4 millioner enheter solgt. Det gir Asus en markedsandel 5,6 prosent, opp 0,2 prosentpoeng. Amazon sank 1,8 prosentpoeng til 4,8 prosent markedsandel.