Blackberry hjelper SAP

Blackberry hjelper SAP

Brukerhjelpemidler står høyt på agendaen til SAP. Blackberry skal gi selgeren alt i hendene.

BERLIN: Dynamisk webmiljø og Blackberry er to nye måter å nyttiggjøre seg SAPs forretningssystem. Business Suite versjon 6 er dagens grunnlag for store virksomheter. Til høsten kommer versjon syv. Målet er å nå brukeren i sitt arbeid.

Suksess

RIM, Research In Motion har skapt suksessen med Blackberry. Post og telefonsamtaler har fått dette kanadiske apparatet til å følge amerikanere hvor de går og står.

- Selgerne har kaffen i en hånd og Blackberry i den andre. Det er bare ett klikk fra kalenderen så er de i SAP CRM, sier RIM-direktør Jeff McDowell.

Blackberry er tilpasset selgere som skal utnytte kundeoppfølgingen. De kan se all kontaktinformasjonen uten å åpne pc-en.

- De kan gjøre det i heisen på vei til møtet. Det krever bare to klikk. Med et tredje får de opp et kart, forklarer McDowell.

Har de beregnet god tid er slike funksjoner med på å redusere reisetiden.

Behov

Valget av Blackberry er klart påvirket av amerikanske behov hvor epost fortløpende blir "pushet" til de mobile enhetene.

- Amerikanere kan ikke klare seg uten sin Blackberry, sier Ian Kimbell i SAP.

Siden SAP har hatt så stor suksess på det amerikanske markedet er valget naturlig.

Men med Nokia som en av SAPs største kunder spørs det når det kommer et alternativ. Nokias utfordring er hvilket apparat de skal benytte. Kanskje må Nokia satse på Trolltechs Qt utviklingsmiljø for å jobbe mot SAPs forretningssystemer.

Det er kombinasjonen av alle SAPs forretningsmoduler og Business Objects forretningsanalyse som skal hjelpe selgere gjøre en bedre jobb. Pc-en synes å få mindre betydning.

Mobile Enheter