Bremsene på i pc-salget

Bremsene på i pc-salget

Ingen salgssvikt hos bedrifter. Men forbrukerne savner nyheter.

Fra første kvartal i fjor økte salget i bedriftsmarkedet med 17 prosent, mens IDC melder om en nedgang på 19 prosent mot forbrukermarkedet. Totalt sett faller salget dermed 5 prosent.

Lite produktutvikling, få nye produkter og en avventende holdning til ny teknologi er årsakene, skriver Finansavisen.

Les mer: Intel-tabbe hjelper ikke AMD

- For et par år siden oppgraderte mange maskinene sine. Spesifikasjonene fra da holder fortsatt til programvare og nettspill, facebook og youtube, sier Arild Westbye, nordisk leder for pc-er i HP til Finansavisen.

Han antyder at det har skjedd så lite med maskinvaren at forbrukerne holder på det de har og venter på skikkelige nyheter.

Ingen nettbrettboom

Det er ikke en synlig nettbretteffekt med økt salg ennå. Leveringsproblemer gjør at verken Samsung eller Apple selger så mange enheter som forventet, ifølge Anton Høgberg i Komplett. Han mener at salget vil påvirke pc-salget noe, men mange nettbrettkjøpere kommer uansett til å ha pc i tillegg.

Les mer: Mac-bølgen feier over Norge

Flere bærbare

Veksten i pc-markedet i første kvartal var kraftig for små pc-leverandører som Samsung og Apple. Også Lenovo, som bare selger i bedriftsmarkedet, kunne notere seg for en tosifret vekst. Fordelingen viser at norskinger er mobile – det selges tre bærbare pc-er for hver stasjonære.

Les mer: Slik vil Android erobre bedriftene

Totalt sett er det HP som er i ledelsen, med 99.300 solgte enheter (66.000 på bærbar), etterfulgt av Acer på 46.600 (38.000 bærbare) (etsimat av Finansavisen). Tredjeplassen har Dell med 34.723 (hvorav 23.885 bærbare, hvilket gir Dell en fjerdeplass om en bare ser på bærbare. Selskapet er avskåret av Asus med sine 30.000 bærbare) (estimat av Finansavisen).

Mobile Enheter