Dundrende Apple-suksess for Microsoft

Dundrende Apple-suksess for Microsoft

Office og OneNote topper nedlastingsstatistikkene nett-applikasjonsbutikkene.

Microsoft har hatt det travelt i svært rolig tempo for å få sentrale Office-app-er tilgjengelig hos Apple. Nå er skottene borte, og Microsoft fosser ut til hungrige Apple.

Fersk statistikk kvitret fra Office-brukerkontoen hos Twitter forteller om over 12 millioner nedlastinger av Office for Ipad på ei uke.

Disse app-ene i Office-familien erobrer en av de tre topplassene for nedlasting konstant etter at de ble sluppet i applikasjonsbutikken AppStore. Word, Excel og Powerpoint kan lastes ned gratis som separate app-er, ikke som en samlepakke.

App-ene gjør det mulig å se filer lagret i disse applikasjonsformatene. Dersom brukeren vil redigere eller faktisk gjøre noe produktivt må de til med et Office 365-abo med Office-lisens, melder nyhetstjenesten til Computerworld.

Disse abonnementene koster fra 500 kroner og oppover i året.

Iwork virker ikke som brems

Microsoft Office hadde i teorien en konkurrent i Iwork, Apple sitt eget sett av lette app-er for dokumenter, regneark og presentasjoner. Iwork ser ikke ut til å virke som en bremse mot MS Office.

Det er fortsatt ikke klart hvordan den praktiske bruken kommer til å bli. Nyhetens interesse og oppdemmet behov kan bety at dette er en kortvarig suksess. Det kan også kun være behovet for å kunne se Office-filer på Ipad som driver nedlastingene fra AppStore.

Det vil uansett antagelig ta noen måneder før dette er klart. Tallene som skal samles kommer både fra de personlige abonnementene til Office og de mer skjulte som kommer fra det store gross av virksomheter som kommer til å bruke Office 365 for bedriftene til å skaffe seg lisenser.

Tilbakemeldingene hos brukersidene til AppStore er så langt i liten grad knyttet til priser og lisens. Men fraværet av utskriftsstøtte rangerer høyt. Mange vil også ha Dropbox-støtte, noen som virker litt sært når OneDrive finnes som egen app og tjeneste under Microsoft-flagg.

OneNote mer pop enn Mavericks

Også annonseringen av huske- og notat-app-en OneNote gratis til Ios i midten av mars hadde samme effekt. Den røk rett til topps hos Mac AppStore, og skjøv selve oppdateringen av MacOS til versjon Mavericks ned fra toppen.

Det var ikke bare brukerne som var fornøyde. OneNote ble også merket med «Redaktørens valg» i applikasjonsbutikken, skriver Computerworld i USA .

OneNote hadde også effekten at den slo ut Iwork-suiten til Apple etter lansering.

Mobile Enheter