En milliard smarttelefoner

Android dominerer totalt i ferske tall for mobilsalget verden rundt.

Publisert Sist oppdatert

Både Gartner og IDC er klare med ferske tall for mobiltelefonsalget verden rundt i fjor. De viser at Smarttelefonene er i ferd med å ta over fullstendig, og for første gang ble det solgt flere smarttelefoner enn klassiske mobiltelefoner.

Android står for fire av fem smarttelefoner som selges, ifølge Gartner. Samsung har logoen sin på en av tre.

Rundt milliarden

Den største uenigheten er om det ble solgt like under eller like over en milliard smarttelefoner i fjor.

IDC mener en milliard-merket ble nådd akkurat, med 275 millioner flere smarttelefoner solgt i 2013 enn 2010. Dette er 39 prosent flere smartmobiler på et år.

IDC tror at veksten i smarttelefonsalg vil holde seg med tosifret vekst i noen år til.

- Det er fortsatt litt mer å hente. Også fra 2011 til 2012 var det god fart og salgsøkning, sier Ramon Llamas, analytiker i IDC ifølge nyhetstjenesten til Computerworld .

Gartner på sin side regner med 968 millioner smarttelefoner i 2013, en vekst på 42,3 prosent fra året før. Dette utgjør 53,6 prosent av alle mobiltelefoner solgt i fjor, melder Computer Sweden.

Framgang for Windows Phone

Apple svekkes litt i markedsandeler, noe som taler for at selskapet tross alt selger bra selv med fravær av store nyheter for sine dyre smartmobiler. De klarer bare ikke å slå salgsveksten som de nye Android-aktørene og Microsoft har.

Konkurransen fra Microsoft kommer av en endring for Windows Phone-OS. De doblet antall solgte enheter til 33 millioner, noe som gir dem en markedsandel på 3,3 prosent.

Blackberry fortsetter nedturen og ble nesten halvert til 19 millioner enheter.

Verden uten Vest-Europa og Nord-Amerika

Det er de nye økonomiene som driver eksplosjonen i smarttelefonsalg. De ledes av BRICS-økonomiene, med India og Kina i spissen, og de elleve neste vekstlandene tett etter.

Mobilvekstkartet enkelt: Det er "Verden uten Nord-Amerika og Vest-Europa" som nå kjøper smarttelefoner som nybakt brød.

Dette vil også endre sammensetningen av tilbudet. De fleste leverandørene som kan, ser på hvordan de kan tilby smarttelefoner i lavpris- og middelsprismarkedet.

- Veksten vil komme i lav-ende-markedet. Smartmobiler opp til 600 kroner, opp til 300 kroner og til og med smartmobiler ned mot 150 kroner stykket vil drive de nye vekstmarkedene, sier Llamas.

De fleste av disse mobilene vil drives av Android, men også andre små operativsystemer eksisterer. I tillegg har Nokia, som vil bli overtatt helt av Microsoft i år, introdusert Windows Phone i lavpristelefoner i Lumia-familien.

Nye og gamle leverandører - som Nokia

Konkurransen vil fortsatt være sterk. De fem leverandørene på toppen av smarttelefonlista, som inkluderer Huawei, LG og Lenovo, selger 60,7 prosent av alle smarttelefoner i verden, anslår Gartner. Det vil si at 2 av 5 smarttelefoner selges av en liten underskog av mindre leverandører.

Totalt for hele mobiltelefonmarkedet ble det levert 1,8 milliarder enheter i fjor. Totalen gir fortsatt en gammel kjenning: Nokia er fortsatt verdens nest største mobilleverandør etter Samsung, på grunn av at selskapet fortsatt har en stor produksjon og salg av klassiske mobiltelefoner.