Forbereder Windows for priskrig?

Forbereder Windows for priskrig?

To nyheter de siste dagene kan tyde på at Microsoft vil møte Android-konkurransen med hissig prising.

Det er grunn til å forberede seg på billigere pc-er og nettbrett med Windows. I alle fall om to annonseringer fra giganten de siste dagene slår til.

Først ble det annonsert at Windows 8.x lisenser til enheter som skal selges for under 1600 kroner (250 USD) kuttes ned til en hundrelapp (15 USD).

Deretter ble det annonsert at den neste store oppdateringen av Windows 8.1, som kommer i løpet av april-mai, vil halvere maskinvarekravene til enheter som skal kjøre Windows 8.1. Windows 8.1 update 1 skal kunne kjøre i systemer med 1 gigabyte internminne og 16 gigabyte internlagringsplass.

Google-utfordringen

Det er Google som har trådt så nære jaktmarkene at Microsoft graver opp prisøksa igjen.

Android-nettbrettene er i ferd med å ta over dette markedet helt etter at de skjøv Apple ned fra toppen i fjor. Chromebooks dukker opp i stadig nye varianter, fra flere leverandører. De er også i ferd med å ete seg inn i det lukrative profesjonelle virksomhetsmarkedet. I tillegg har det kommet flere alt-i-et-baserte Android-systemer med store skjermer fra store leverandører som HP.

Google har plukket Android-kunder i bøtter og buketter nettopp på grunn av spennvidden fra svært avanserte og dyre premium-enheter ned til latterlig billige enheter til under tusenlappen. Ingen seriøs produsent har kunnet produsere og selge en Windows-enhet til 1600 kroner eller lavere om de måtte ut med 330 kroner i en OEM-lisens til Microsoft.

Selv i det norske markedet finnes det gode mini-nettbrett med Android i området 1000-1200 kroner. Det er halvparten av hva de rimeligste Windows-nettbrettene går for.

Har lykkes med grepet før

- Historisk bruker Microsoft prising til å møte konkurranse de ser på som trusler. Sist gang så vi det i mini-pc-er (Atom-baserte svært billige små pc-er solgt i slutten av forrige tiår), der Linux kunne ha blitt en trussel. Microsoft møtte utfordringen med å lisensiere Windows XP kjempebillig til disse produktene. At de gjør det samme mot Chromebooks er helt logisk, sier Patrick Moorhead, som er grunnlegger og analytiker i Moor Insights and Strategy, til nyhetstjenesten til Computerworld.

Atom-drevne mini-pc-er var et populært produkt i et par år før Apple endelig klarte å lage et nettbrett kundene ville ha i 2010. Intel fortalte sommeren 2011 til Computerworld at det ble solgt over 100 millioner slike mini-pc-er gjennom årene de var populære.

Fra programvare til tjenester

Atom har siden blitt dresset om til mobilplattformen som skal gi Intel initiativet i mobile enheter. Og nettbrettet Apple lanserte tok ikke bare mini-pc-ene – de har bidratt til at pc-salget har rast nedover i et par år.

Microsoft har selv endret strategi for å møte utfordringen ut over prising. De siste årene er det enheter og tjenester som er kjernevirksomheten, ikke programvare aleine. Enheter klargjort for Microsoft-tjenester gir en jevn inntektsstrøm, der lisens kun kan selges én gang. Da kan lisensen bli billig om det er rabatten som skal til for å lokke kundene inn i et økosystem lik det Google har bygd rundt sine tjenester.

Les om:

Mobile Enheter