Går i rødt på Surface

Microsoft har tapt 10,6 milliarder kroner på Surface siden lanseringen i 2012.

Publisert Sist oppdatert

Computerworld USA har regnet på saken, og kommet frem til at Microsoft har tapt fantastiske 10,6 milliarder kroner på Surface siden nettbrettet fra Redmond ble lansert i 2012.

Selv om det har vært tydelig at selskapet har vært forberedt på å gå i rødt mens nettbrettet bygger seg opp i markedet, er det like tydelig at det ikke er mulig å fortsette å blø penger på denne måten.

Spesielt med Satya Nadella som konsernsjef, mener analytiker Jan Dawson ved Hackdaw Research. Han har også sett på tallene, og tror at mens Steve Ballmer var villig til å satse hardt, er ikke Nadella like begeistret.

- Ballmer var villig til å ta avgjørelser som involverte store tap, sier Dawson, og viser til både Surface og Nokia-oppkjøpet.

Nadella har dessuten uttalt tidligere i år at selskapet til tider kommer til å utvikle nye produktkategorier slik selskapet har gjort med Surface og i smartmobilmarkedet med Windows Phone.

- Men vi er ikke på maskinvare for maskinvarens skyld, og første-parts porteføljen for enheter vil bli justert til å følge vår strategiske rening som produktivitets- og plattformselskap, sa Nadella.

Surface-eventyret er riktignok på ingen måte over enda, men det er vanskelig å nekte for at oppbygging av markedsandel for Surface og Windows 8-baserte nettbrett går langt dårligere enn det som er ønsket. Håpet er at Surface Pro 3, som så langt viser «lovende salgstall», skal øke denne markedsandelen.

- Men Surface øker ikke i salg, taper penger og skaper ikke marked, så hva er i bunn og grunn poenget, spør Dawson.