Hybridene sliter med gjennomslag

Hybridene sliter med gjennomslag

Pc-er som både er bærbare og nettbrett møter tregt marked, hevder IDC.

De siste årene har det kommet en serie med 2-i-1 hybrider, pc-er som er både bærbare pc-er med integrert periferi-utstyr som kan dublere som fingerstyrte nettbrett.

Trenden har vært tett omfavnet av gigantene Microsoft og Intel de siste to årene. Microsoft for strategivalget med Windows 8 med innebygd dualitet i brukergrensesnitt, som er som skapt for denne fleksible bruksmodellen. Intel på sin side har endelig fått sving på sin mobilsatsning med lette, høytytende brikkesett med lavt strømforbruk.

Ikke lett med hybrid

I en fersk analyse tømmer IDC Nordishavet i årene til gigantene. Adapsjonen av disse enhetene går fryktelig tregt, sier analytikerne der.

- Vi kan trygt slå fast at endring av markedet i favør av slike enheter går tregere enn de store aktørene liker. Men dette er store aktører som er inne med svært langsiktige satsinger, sier Tom Mainelli i IDC til nyhetstjenesten til Computerworld.

IDC anslår at vi kommer til å skrive 2016 før mer enn 20 millioner slike enheter selges. Analytikerne definerer denne type hybrider som nettbrett som inkluderer eller tilbyr som tilleggsutstyr et egetmerket tastatur som kan koples til nettbrettet slik at det framstår som en bærbar, sammenklappbar pc.

Talltellingstull

Det er litt usikkert hvor disse enhetene skal telles. Det selges rundt 390 millioner pc-er i året, der Microsoft har en absolutt dominans på 92 prosent. I fjor ble det solgt 190 millioner nettbrett, der to av tre er Android-drevet.

Det er også litt uklart om enheter fra Samsung, Dell og andre som selger Windows-drevne nettbrett der tastatur og mus er løse tilleggsenheter som bare koples til trådløs er en del av slike 2-i-1-systemer.

Både Android og Windows driver slike 2-i-1 nettbrett-hybrider fra flere leverandører. Microsoft har selv kommet med sin Surface-familie av egenproduserte 2-i-1-pc-er for å markere hvor sterkt de satser på designsnitt og bruksmodell.

IDC anslår at det ble solgt 6,2 millioner slike enheter i fjor. Av disse var rundt 2 millioner Surface-enheter.

I 2014 anslår IDC 10,3 millioner 2-i-1-hybrider solgt. Selv med freske 66 prosent vekst blir de få i det store bildet. Framskrevet anslår analytikerne at vi fire år fram i tid vil ha salg på 31,2 millioner enheter.

Men pc-en var ikke død, denne gangen heller

Brukere av slike enheter må føle at det er naturlig å ha en vanlig arbeidsform der pult/arbeidsbord med tastatur og mus enkelt kan veksles med brettlesing i sofa og lenestol. Dette krever både nye arbeidsformer, mentalitet og systemer i bakkant som støtter denne type fleksibel jobbing.

- Alle vil før eller siden innse at pc-ene ikke kommer til å forsvinne, like lite som nettbrett bare er en overhypet, kortvarig trend. Både brett og pc-er kommer til å være en del av arbeidsplassen. Flere vil oppdatere pc-en sin de neste årene, og 2-i-1 vil være et naturlig valg for mange av disse, sier Mainelli.

Les om:

Mobile Enheter