Ikke gull i alle app-er som glimrer

App-utvikling er nødvendig, men ikke nødvendigvis gull verdt i salg, ifølge ny rapport.

Publisert Sist oppdatert

Du har talent og ideer, og leser om folk som tjener millioner på app-er solgt gjennom app-butikkene til Google eller Apple. Det er likevel ikke sikket at det smarteste er å slutte i jobben for å programmere million-appen som gjør deg gjeldfri og til rentenist.

Kun 0,01 prosent av app-er rettet mot forbrukermarkedet vil tjene nok penger til at utvikleren vil kalle det en økonomisk suksess. Analysen er en tidsstudie forbi 2018, og Gartner er forfatter for rapporten.

Unntaksvist og ekstremt

Med andre ord er det slik at der det er én suksessrik app, er det 9999 som ikke innfrir forventningene til kjempesalg.

- Historiene om app-utviklere som tjener millioner den første måneden de driver som utviklere er den helt ekstreme ytterkanten, og et unntak. Noen app-er kommer å tjene penger i hauger, men det er bare de som tilhører den ene prosenten av mest nedlastede, sier Bob Hafner, analytiker i Gartner i et intervju med nyhetstjenesten til Computerworld.

Det er nå mer enn en million app-er i hver av de store app-butikken til Google og Apple. Det er flere titalls millioner nedlastinger hos hver av dem i året, men det viser seg at bare fem prosent av app-ene i hver butikk faktisk er laget for å tjene penger.

Gratis, og mer gratis

I 2011 var 88 prosent av de 26 millioner nedlastingene i app-butikkene gratis app-er. I 2013 hadde dette steget til 91 prosent, av 102 millioner nedlastinger. Begge tall forventes å stige.

Gartner framskriver dette til at gratisandelen vil være hele 94,5 prosent av 268,6 millioner nedlastinger i 2017.

Så er det bare tull å satse på en gylden karriere i app-utvikling? Langt i fra, sier Gartner. Det er bare slik at økosystemet og de økonomiske betingelsene i app-utviklingen fungerer litt annerledes enn man er forledet til å tro.

Her er pengene

Det er vil bare være noen svært få app-utviklere som vil legge gullegget og tjene penger på en gigasuksess-app av Wordfeud eller Angry Birds-typen. De fleste i app-utviklermarked kommer til å tjene gode penger, etter visse definisjoner, i reklame i app-ene og i form at salg av varer og tjenester som genereres eller startes i en god app.

Der er tallene til gjengjeld ganske lovende. I følge et annet analysefirma, App Nation, så kunne de fortelle i juli i fjor at inntekter generert direkte og indirekte av mobile app-er hadde nådd pene 444 milliarder kroner (72 milliarder USD). De forventer mer enn en dobling til 931 milliarder kroner i 2017.

Av dette kom kun rundt seks milliarder kroner fra betal-app-er alene. Fram til 2017 kom dette tallet kun svakt til å øke, kanskje nærme seg sju milliarder kroner.

Av disse app-ene som blir betalt for før nedlasting er 90 prosent nedlastet færre enn 500 ganger om dagen, og de har en omsetning på under 7700 kroner dagen. Gartner lover ingen lysning:

- Det vil bli enda sterkere konkurranse i app-markedet, og spesielt i de markedene der app-nedlastingene går svært godt allerede.

- Den som vil tjene gode penger i å utvikle app-er, bør ikke legge alt i én suksess-app. De bør satse på å utvikle app-er for de store selskapene og de store butikkjedene. Der er det mulig å få betalt fortløpende, og det ligger muligheter for andre inntektsstrømmer i tillegg, poengterer Hafner.