Ingen gamechanger – ennå

Ingen gamechanger – ennå

Microsoft har omsider greid å slå sammen nettbrett og bærbar PC til ett – men vil vi omfavne det? Tja, mener ekspertene.

Med ett sverdslag legger Microsoft opp til at to kjente og kjære arbeidsverktøy, nettbrett og bærbar pc, kan smelte sammen til ett.

Og i motsetning til forgjengerne i Surface-serien, er den gjennomgående tonen fra anmelderkorpset (se fakta) at den sentrale forutsetningen for å kunne erstatte pc-en – rå kraft til å gjøre "virkelig arbeid" (sitat Microsoft) – omsider er til stede denne gangen.

Problemet, spesielt dersom Microsoft vil gjøre Ipad Air og andre nettbrett overflødige, er vekten.

– For meg blir den for tung. Om jeg ønsker et nytt nettbrett, ser jeg etter noe lettere, sier analytiker Helge Skrivervik i Mymayday.com.

– Langt fram

Idet førsteinntrykket nå er fordøyd en drøy uke, er det i ferd med å dannes en slags konsensus blant it-verdenens forståsegpåere om at Microsoft endelig har lansert et produkt i overensstemmelse med visjonene de opprinnelig hadde for Surface-serien som helhet.

Anmeldernes dom:

"Surface-konseptet er enten genialt eller dødsdømt" (Yahoo tech)

"Microsoft Surface Pro 3 kan antakelig erstatte den bærbare PC-en din. Det store spørsmålet er: Er du villig til å betale prisen og gjøre noen kompromisser for å la den gjøre det? (...) Om du ser etter nettbrett-opplevelsen du får fra en Ipad – ikke kjøp den." (Wired)

"Surface Pro 3 er en fullverdig PC utkledd som et nettbrett. Kall den en laplet, eller kanskje en tabtop? (...) Mens den er god nok til å være din eneste bærbare PC, er den ikke bedre enn en Ipad" (CNN)

"En futuristisk maskin, et ingeniørmessig underverk som kombinerer tonnevis av sinnssyke egenskaper i en tynn og lett pakke. (...) Men kan den overbevise forbrukerne om at den virkelig er "nettbrettet som erstatter din bærbare pc"? (...) Det tok tre utgaver for hardwaren til å leve opp til Microsofts opprinnelige visjoner for Surface-serien – men nå gjør den endelig det". (The Verge)

Også Skrivervik tror Surface Pro 3 kan bli bra for Microsoft, men ikke noen omveltende faktor.

– Vi får ikke plutselig se tre aktører som er like store i nettbrettmarkedet, for å si det sånn. Til dét er det veldig langt fram. Men for å presisere: I vår bransje kan frasen "veldig langt fram" oversettes til rundt tre år, ler Skrivervik.

Fortsatt mangfold

Han tror Microsofts forsøk på å "rydde" i mylderet av personlige devicer i utgangspunktet er en jobb i bratt oppoverbakke.

– Om man ser tilbake viser det seg, nesten uansett hvilket segment av markedet man undersøker, at det utvikles bare flere og flere produkter tilpasset ulike segmenter og ulike arbeidsoppgaver. Dette, og at OS-ene er det som blir mer og mer usynlig i det hele, er et uttrykk for den generelle trenden, sier Skrivervik.

Han tror riktignok at Surface Pro 3 vil finne sin nisje.

– Men om noen år vil vi fortsatt forholde oss til et mylder av ulike nettbrett, ultralaptoper, laptoper og stasjonære maskiner, spår han.

Nøkkeltall:

Skjerm: 12 tommer (30,98 cm)

Skjermoppløsning: 2160 x 1440 piksler

Tykkelse: 9,1 mm uten tastaturdeksel

Vekt: 798 g

Kameraer: 2 stk. på 5 megapiksler hver

Batterilevetid: Opptil 9 timer

Dimensjoner: 292,1 x 201,42 mm

Sentrale egenskaper:

* Forbedret styreflate og tastatur

* Ny "Surface-penn", produsert av N-trig

* 3:2-proporsjon på skjerm, for "notatblokk-følelse".

* Støtte i neste versjon av Photoshop Creative Cloud for både fingerstyring og bruk av Surface-penn.

* Tre prosessorvalg, fjerde generasjon, av Intel Core i3, i5 og i7.

* Kraft nok til å kjøre "all Windows-programvare man trenger", inkludert komplett Microsoft Office-pakke og Adobe CC-programmene.

– Etterspurt

Noe mer optimisme på Microsofts vegne er det å spore fra analytiker Nils Molin i Radar (eks-IDC), som mener hybridprodukter svarer på behov han daglig kjenner på selv.

– I seg selv gir Windows 8 på nettbrett en begrenset opplevelse som ikke umiddelbart inspirerer til kjøp. Men om man har greid å kombinere berøringsskjermen med kraften og tempoet fra en pc, svarer det på et behov hos mange. Det er ikke optimalt å bruke Ipad – og, som i mitt tilfelle enkelte ganger, telefon – som skriveverktøy, og i tillegg måtte gjøre store deler av arbeidet på en bærbar pc. Jeg kjenner stadig på ønsket om at Ipaden var min eneste device. Samtidig må du faktisk kunne utføre alle dine arbeidsoppgaver, sier Molin.

Uløste oppgaver

Det markedsmessige problemet for Microsoft, tror Molin, er at markedet – tross ønsket om én maskin til alle oppgaver – ikke har sittet stille og ventet på Surface Pro 3.

– Jeg tror absolutt at det er etterspørsel, særlig i bedriftsmarkedet, etter en måte å samle alle data og alt arbeid i enheten du de facto tar med deg når du flytter på deg. Men ingen har sittet stille og ventet på dette produktet – de har kjøpt nettbrett i mellomtiden. Microsoft får ingen "første bølge"-medvind slik Apple fikk med Ipad, og vil derfor oppleve det vanskeligere, sier Molin.

Han understreker at bedriftsmarkedet er "vidåpent", om man lykkes å overbevise innkjøpsleddet.

– Det er relativt få større bedrifter som har gjort storskalainvesteringer i nettbrettsegmentet ennå. I tillegg er mange av dem tunge kunder av Microsoft fra før, sier han.

Norske priser:

* Intel Core i3, 64 GB – 4 GB RAM – 6895 kroner.

* Intel Core i5, 128 GB – 4 GB RAM – 8645 kroner.

* Intel Core i5, 256 GB – 8 GB RAM – 11 225 kroner.

* Intel Core i7, 256 GB – 8 GB RAM – 13 375 kroner.

* Intel Core i7, 512 GB – 8 GB RAM – 16 845 kroner.

Tilgjengelighet: Kan forhåndsbestilles via Microsoft, ellers tilgjengelig i Norge fra slutten av August.

Les om:

Mobile Enheter