Iphone økte mest i 2011

Iphone økte mest i 2011

Google har avslørt hva vi søkte mest på i år. Stikkord: Iphone, Rachel og lavkarbo.

Facebook, Youtube, og VG topper lista over de mest søkte ordene på Google så langt i 2011, etterfulgt av Finn.no og Translate som utgjør listas topp fem-plasseringer.

I Googles lokaler på Solli plass i dag presenterte selskapets norgessjef Jan Grønbech tallenes tale, som viser at antall søk totalt øker med 30-35 prosent årlig.

Ikke overraskende viser den viktigste trenden at stadig mer av søketrafikken kommer fra mobiltelefoner eller mobile enheter, hvor nyheter, kartsøk og søk etter restauranter utmerker seg ved at over 50 prosent av søkene etter disse kommer fra mobile enheter.

I tidsrommet 2006-2011 er antallet søk fra mobil 185-doblet, og Google forventer at allerede i 2013 vil 50 prosent av alle søk totalt komme fra mobile enheter.

- Norske medier er gode på mobile søk

Bare tre prosent av Googles annonsører i Norge har en dedikert mobilapplikasjon, et tall som er lang lavere enn i for eksempel England, forteller Grønbech.

- Det svaret vi oftest får når vi er ute og spør bedrifter om de har en plan for satsing på mobil, er rett og slett ”vet ikke”, sier Grønbech.

- Foreløpig er det bare de store mediene som tar dette alvorlig, sier han, og trekker eksempelvis frem bil-, finans- og reiselivsbransjen som han mener henger litt etter på dette området.

Googles produktmarkedssjef, Harald Jacob B. Skaarn, sier til Computerworld at det er overraskende få bedrifter som har fått på plass en konkret strategi for sin mobile satsing.

- En mobil strategi må handle om noe som inkluderer mobile enheters egenart, altså en løsning som skjønner hva brukeren vil når han kommer dit via mobiltelefon. Annonsering bør også være tilpasset brukeren i en mobilsituasjon, noe vi foreløpig ser i overraskende liten grad, sier Skaarn.

Han trekker frem mobilannonsering på lokalt nivå som et område der det kan være mye å hente, fordi folk alltid har mobilen med seg når de er ute og for eksempel ser etter en restaurant.

- Skal du ha ”en side”, bør den være på mobil, sier Skaarn.

For å gi et innblikk i tidsånden har Google tatt for seg de mest populære trendene basert på norske søkedata:

Søkeord som øker mest:

- iPhone 5

- Utøya

- Anders Behring Breivik

- Valgomat

- Ryan Dunn

Mest søkte norske kjendiser:

- Rachel Nordtømme

- Therese Johaug

- Triana Iglesias

- Linni Meister

- Petter Northug

I kategorien ”matretter som øker mest” var fjorårets trend cupcakes, mens i år er det ingen premie for å gjette hva som dominerer:

- Lavkarbo diett

- Lavkarbo

- Lavkarbo oppskrifter

Mobile Enheter