Jordskjelv ga mobil trafikkrekord

Jordskjelv ga mobil trafikkrekord

Nyheter, værmeldinger og Twitter ble populære etter katastrofen i Japan.

I midten av mars ble Japan utsatt for jordskjelv og flom. Ifølge Operas rapport The State of Mobile Web gikk besøket av nyhetskilder i været over natten fra selskapets mobile nettleser, Opera Mini.

Dette var for så vidt ikke uventet, men Opera er overrasket over at det også ble en massiv pågang til Twitter og japanske metrologinettsider. Twitter opplevde en økning i antall brukere på 62,4 prosent for mars måned, og ble en av nettets ti mest besøkte sider fra Japan forrige måned.

- Det kan argumenteres med at behovet for informasjon kun er forbigått av behovet for mat, sikkerhet og ly, særlig når krisen oppstår, sier Opera-gründer Jon von Tetzchner i en pressemelding.

Informasjonssøk

Samme dag jordskjelvet fant sted, opplevde den japanske metrologisiden Tenki.jp en oppgang i trafikken på 1927 prosent, den statlige japanske værsiden Jma.go.jp økte med 1685 prosent. To dager etter jordskjelvet økte trafikken mot nettsiden Tepco, som eier og drifter Fukushima-atomkraftverket, fra helt ubetydelig til nettets fjerde mest populære nettside for japanske mobilbrukere.

- Våre logger viser en skarp økning i Opera Mini-bruk etter hvert som informasjonssøkende i Japan søkte etter både nyhetskilder og enkelte bedriftssider i dagene etter jordskjelvet, sier von Tetzchner.

Mobile oppdateringer

Opera merker seg også at topp ti nettsider i både USA og Storbritannia endret seg rett etter jordskjelvet. Flere av toppnettsidene i disse landene fikk seerrekord.

Opera er ikke overrasket over dette, men mener dette betyr at mobilnettlesing ikke bare er oppgavebasert, det vil si besøk av nettsider for ren praktisk nytte - for eksempel å sjekke busstidene eller været i området. Folk bruker også mobilen til å lære om andre ting, for eksempel endringer i verdens nyhetsbilde.

Totalt var Opera Mini-brukere innom 59,7 milliarder nettsider i mars, en økning på 16 prosent siden februar. Det siste året har sidevisningene i Operas mobilnettleser steget med 130,8 prosent.

Mobile Enheter