Lenovo kjøper Motorola fra Google

Google gir opp egen mobilsatsing og setter sin lit til kineserne. Men nettgiganten må tåle milliardtap.

Publisert Sist oppdatert

Det er New York Times som onsdag melder at Google gir opp egen mobiltelefonproduksjon og selger mobildivisjonen sin for 17,91 milliarder kroner (2,9 milliarder USD). Dette er 59,3 milliarder kroner mindre enn det Google betalte for Motorola Mobility for to år siden.

Kilden til New York Times er noen som sitter nær prosessen og er orientert om framdriften.

Dyrekjøpt satsing

Oppkjøpet av Motorola Mobility i 2011 var til da det største oppkjøpet Google hadde gjort. Det markerte også en ny æra med en av gründerne, Larry Page, tilbake som toppsjef.

Google trengte både teknologipatenter som Motorola-skuta var lastet tung med, og mer kompetanse i å produsere maskinvare og mobiler. De fleste viktige patentene blir fortsatt under kontroll av Google. Dette er sentralt i en industri der patenttroll og patentsøksmål lurer i mørke bakgater og under broene.

Det er grunn til å anta at patentdelen av avtalen fortsatt gir Google ro i sjela. Men selve mobilproduksjonen har vært en sammenhengende tapsråk for selskapet. Utviklingskostnadene har vært høye og salget magert. Ikke engang den ene smarttelefonen Google fikk laget solgte noe særlig, til tross for at Moto X teknisk og teknologisk sett var helt på høyde med konkurrentene.

Oppgjøret for kjøpet skal Lenovo gjøre i kontanter, aksjer og finansielle tilpassinger.

Vokser til nummer tre i mobil

Lenovo er ifølge de ferskeste tallene til IDC og Strategy Analytics den femte største mobilleverandøren i verden, hakk i hæl med LG og Huawei. Med Motorola om bord er de antagelig så vidt forbi, og blir nummer tre i et tett felt, men etter Samsung og Apple.

Lenovo har spesielt hatt framgang med salg i hjemmemarkedet Kina med superbillige smarttelefoner til under tusen norske kroner (under 150 USD). Med Motorola Mobility om bord får de både fersk teknologi og tilgang til et markedssegment der de kan selge dyrere smarttelefoner.

Selskapet annonserte en storstilt omlegging av strategi mandag denne uka. Dette ble tolket som en tilpassing til det nye profesjonelle markedet de fikk tilgang til gjennom kjøpet av Intel-serveravdelingen til IBM. Men det som er kjent av detaljene i strategiendringen tyder på at Lenovo fortsatt var på kjøper’n.

En annen årsak er at Lenovo som verdens største pc-leverandør er rammet heftig av nedgangen i pc-salget. De vil tilpasse seg skiftet til alle mulige andre personlige digitale enheter enn den klassiske pc-en. Dessuten er det en fordel å både levere til konsument og virksomhetsmarkedet om man vil være robust.

Aktiv i oppkjøp, salg og nedlegging

At Google ser ut til å tape nesten like mye som de ga for Motorola-selskapet for to år siden ser ikke ut til å ha andre enn finansielle effekter for reklamesalgsgiganten. Google er stinn av gryn og kan ta tap i timilliardersklassen slik andre tar en skrape i lakken.

Salget illustrerer en interessant del av forretningsfilosofien til Google. De er temmelig usentimentale kvitter seg med eller legger ned alt de ikke tjener penger på. Dette har for eksempel vært gjeldende for alle forsøk på sosiale nettverkstjenester før lanseringen av Google+ for et par år siden.

På den andre siden kan de bruke mye penger på det de ser på som framtidig inntektskilder. Slik kjøpte de sju robotselskaper i 2013, og startet 2014 med å kjøpe et selskap som utvikler kunstig intelligens.