Massivt mobilfall

IFA / BERLIN: Nordmenn kjøpte 22 prosent færre mobiltelefoner i første halvår. Det viser tall fra Elektronikkbransjen.

Publisert Sist oppdatert

Over en femtedel ned. Det er de dystre tallene for mobilsalget i Norge i første halvår i år.

Det betyr at vi kjøper markert færre mobiltelefoner enn før.

Nettbrett derimot, øker med markante 28 prosent.

Det viser tall fra Elektronikkbransjen, som ble presentert på en pressekonferanse på IFA-messen i Berlin i dag.

Prisene stiger

- Vi kjøper færre, men dyrere produkter, sier Elektronikkbransjesjef Jan Adelsten Røsholm.

Han viser til at gjennomstnittsprisen på mobiltelefoner stiger med åtte prosent samtidig som volumet minker.

Salget som rapporteres er dog bare blant Elektronikkbransjens medlemmer. Blant annet er Apple-tallene ikke med i denne undersøkelsen.

- Nordmenn har kjøpt fryktelig mye mobiltelefoner de siste årene, sier kommunkasjonssjef Marte Ottermo i samme bransjeforening.

- Nordmenn kjøper stort sett flaggskipsmodellene, forteller hun.

- Tror du fallet vil fortsette? Er mobil på vei ned?

- Jeg tror ikke nedgangen fortsetter. Fallet kommer blant annet fordi vi beholder telefonene våre lenger, supplerer Røsholm.

Han argumenterer med at vanntette og støtsikrere telefoner, og høyere priser, gjør at vi ikke lenger kaster telefonene like fort som før.

- Men nordmenn har kjøpt veldig mange telefoner, sier han.

Fotofallet fortsetter

På den andre sida, andre bransjer har det verre. Fotoapparater faller også kraftig, hele 20 prosent i første halvår. Der har dessuten actionkameraene som Gopro ikke tidligere vært rapportert, så det reelle tallet kan være opp mot 35 prosent nedgang.

Dab-radioer ser derimot ut til å fortsette veksten, selv om den fortsatt nok ikke går like fort som radiobransjen skulle ønske.

Veksten er på 195 prosent sammenliknet med samme periode året før, men bare 42 prosent av nye radioer som selges har støtte for den vedtatte nye radiostandarden vi skal over på i de nærmeste årene.

Elektronikk litt ned

Totalt viser Elektronikkbransjens undersøkelser at hele bransjen falt med fem prosent i verdi og ni prosent i antall solgte enheter i første halvår. Også hvitevarer faller, mens vi kjøper TV-er så det spruter. TV-veksten var på 15 prosent.