Microsoft åpner mobilbutikken

Microsoft åpner mobilbutikken

Selskapet vil premiere utviklerne av de beste applikasjonene for Windows Mobile.

Mandag åpnet offisielt Microsofts nettbutikk for mobile applikasjoner. Selskapet forsøker å ta igjen forspranget App Store for Iphone har opparbeidet seg.

Selskapet tar nå i mot applikasjoner fra brukere fra 29 forskjellige land, deriblant Norge, og vil premiere de beste applikasjonene som blir levert inn før 31. desember.

Konkurransen «Race to Market Challenge» er fordelt på fire klasser: En for mest nedlastede gratisvare, en for mest omsetning(antall nedlastinger ganget med pris), en for mest nytteverdi og en for mest de lekende programmene. Sistnevnte to kategorier vil bedømmes av en jury.

- Enklere arbeid og fullverdig liv

Premiene er en pakke som inkluderer et Microsoft Surface-bord (naturligvis inkludert utviklerverktøy), gratis markedsføring av produktet samt et unikt trofé.

Se video: Surface skal lokke jenter til it

Bidrag kan leveres fra og med nå, men det vil trolig ta opp mot ti dager før utviklerne får tilbakemelding på om programmene er godtatt, og om de ikke er det – hvorfor.

- Vår strategi for alt dette er ganske enkel. Vi vil skape en global markedsplass for Windows-telefoner, der utviklere og brukere møters for å selge og kjøpte høykvalitetsprogrammer med stor nytteverdi for å gjøre deres arbeid enklere og deres liv mer fullverdig, sier Todd Brix, butikksjefen i Windows Markedplace for mobiltelefoner.

En vei å gå

Utviklerne vil kunne inkludere eget markedsføringsmateriell til programmene og vil kunne tjene penger på salgene. Ifølge Brix vil kundene kunne laste ned til pc eller rett fra telefonen, kunne betale på mange forskjellige måter og i tillegg ha en pengene-tilbake-garanti.

Kundebasen skal ligge på rundt 30 millioner folk. Men Microsoft har en vei å gå om de vil ta igjen App Store. App Store er tilgjengelig i 77 land, har 65.000 applikasjoner og over 45 millioner folk i kundebasen.

Mobile Enheter