Mobil suksess i Gjensidige

Mobil suksess i Gjensidige

Forsikringsselskapet Gjensidige har spart ti millioner kroner på sin mobile strategi. I tillegg er de mer tilgjengelige.

For et forsikringsselskap er god tilgjengelighet forretningskritisk. 70 prosent av henvendelsene til Gjensidige kommer inn via telefon. Strategien er å gjøre det enklest mulig å kontakte selskapet. En tydelig mobil strategi er viktig.

- Vi har et stor fokus på mobilitet i Gjensidige. Hvorfor ha dobbel infrastruktur på telefon, når de fleste likevel har mobil? En mobil plattform gir også reduserte kostnader, sier Knut Sæter i Gjensidige.

Forsikringsselskapet har en markedsandel på 31,6 prosent. De har 176 kontorer i Norge og rundt en million kunder. I løpet av 2006 har selskapet bygget opp sin egen løsning for telefoni, med utgangspunkt i Telenor Proffnett og PBX sentralbord med Trio ekspedientløsning.

- Vi har etablert en komplett plattform for konsernet med fasttelefoni for ip integrert med Proffnett for mobil, sier Sæter.

Spart 10 mill

Halvparten av de ansatte har kun mobil. Noen har begge deler. Med kunde- og bedriftssentre var det viktig å få til en god løsning med både fast- og mobiltelefoni. Likevel har selskapet redusert antallet fasttelefoner fra 3000 til 1400. For å holde driftskostnadene nede har Gjensidige standardisert telefoninnkjøpene. Alle ansatte har samme type mobil som brukes til jobb. Flesteparten av de ansatte som er mobile kan benytte telefonene privat.

- Vi har foreløpig valgt én telefon, men vi vil fra neste år ha et bredere utvalg i forhold til behov hos ulike brukere, sier Sæter.

Her kan du laste ned Computerworlds artikkelserie om 100 prosent mobile bedrifter.

Det overordnede målet var å bedre tilgjengeligheten, gjennom å effektivisere infrastrukturen innen telefoni og å innføre nye tjenester. Integrasjon av Trio (sentralbordløsning) og Proffnett har åpnet for en rekke funksjoner, som fraværsmarkering, meldinger fra sentralbord til mobil, opplest tale og mulighet for å sette over eller ta en samtale tilbake når det ikke svarer.

- På mobilen har vi oppnådd mer fasttelefonfunksjonalitet, samtidig som vi og kundene har fordelene av at brukerne er mobile, sier Knut Sæter.

Tidligere måtte Gjensidiges kunder forholde seg til 183 ulike telefonnumre. Nå har de innført ett nummer for hele landet.

- Vi har redusert kommunikasjonskostnadene vesentlig. Det nye telefonsystemet har spart oss for minst ti millioner kroner i forhold til tidligere løsninger. Samtidig har vi fått et system vi synes passer bedre til vår virksomhet, sier Sæter.

Høyere hastighet

Opplæring er viktig. Gjensidige har brukt tid på å lære opp de ansatte i bruken av telefonene, for å sørge for best mulig utnyttelse. Samtidig har de delt inn brukerne i to kategorier. Kategori 1 har fri mobil. Kategori 2 har fri mobil i arbeidstiden, og bruker mobilen på samme måte som en fasttelefon. Mobilen legges igjen på jobb.

Ansatte som er mye på farten bruker mobilen som kommunikasjonsbærer for bærbar pc. Å laste ned innhold direkte til mobilen er et lengre lerret å bleke. Et forsikringsselskap håndterer sensitiv informasjon. Skal man sende og motta epost på mobilen må sikkerheten være like god som standarden for bærbare pc-er, med kryptering og antiviruskontroll.

- Vi har kjørt et prosjekt for konsernledelsen, og vi forventer at vi finner en løsning i løpet av kort tid, sier Sæter.

Gjensidige ligger langt fremme innen mobile tjenester. Nå venter selskapet på raskere overføringshastigheter. Telenor Proffnett har en fart på 200 kbit i sekundet (EDGE). Med HSDPA vil man trolig få en reell hastighet opp mot det tidobbelte.

- Vi begynner å bli litt utålmodige. Vi må snart bevege oss opp mot en hastighet tilsvarende den minste ADSL-farten, mener Sæter.

Mobile Enheter