Nå blir Lotus mer sosial

Nå blir Lotus mer sosial

Tilpasser seg sosiale nettverk og milliarder av mobile brukere.

Forrige uke gikk konferansen Lotusphere av stabelen i Orlando.

Meldings- og samarbeidsproduktene til IBM skal sterkere på banen med integrasjon og adapsjon av brukergrensesnitt fra sosiale nettverk. I hovedinnledningen til konferansen sa Alistair Rennie, sjef for samarbeidsløsninger i IBM, at sosiale medier gjør en forskjell på bunnlinjen.

- 57 prosent av undersøkte selskaper vokser raskere med investeringer i sosiale samarbeidsverktøy enn bedrifter som lar være. IBM vil levere løsninger som gjør at bedriftene skal kunne ta sosiale nettverk i bruk, inkludert muligheter for utviklere å lage tilpassete løsninger, sa Rennie.

Milliarder mobilt

Selskapet har undersøkt over 2.000 bedrifter i sin ”2010 CEO Study”. IBM regner med at markedet for forretningsorienterte sosiale verktøy vil være på 3,6 milliarder kroner globalt i år. Innen 2014 ser de en treganger, til 11 milliarder kroner.

Anslagene for mobile medarbeidere henger nøye sammen med denne veksten. IBM hevder at 1,2 milliarder vil være mobile medarbeidere innen 2013. Selskapet lover støtte til alle de vanlige mobilplattformene, inkludert en noe lunken holdning til Windows-baserte systemer. Viktigste annonsering er Lotus Connections , som skal integrere sosiale samarbeidsverktøy som Facebook og Twitter med meldingshåndteringen i Lotus Notes/Domino.

Henter inspirasjon

Det er vanskelig å ikke se likheten mellom Lotus Connections og integreringen av sosiale nettverk som kom med Office 2010 fra erkerivalen Microsoft i fjor. Den mest markerte forskjellen er at IBM er strengt profesjonelt innrettet, der Microsoft også har en konsumentorientert side mot sine Live-tjenester, spesielt Live Messenger.

I enkelte demonstrasjoner av Connections vises dette som en vegg lik den som er i Facebook, med mulighet til å like, kommenter og dele innhold i strømmen. Denne strømmen kan være både meldinger, epost og annet innhold som deles via sosiale nettverk som Twitter og Facebook med tilpassete filter. Meldingshåndteringen skal gå via Lotus sine systemer, noe som bør gi fordeler med hensyn til sporbarhet og samsvarsretningslinjer.

Profesjonell mulighet

Hos IBM i Norge ser de potensialet for sosiale verktøy i profesjonell sammenheng. Der er de opptatt av at det bør være et skille mot ren privat eller konsumentorientert bruk av sosiale medier.

- Lotus Connections er en spennende løsning. Vi ser at bedrifter som bruker sosiale samarbeidsverktøy er mer lønnsomme enn de som ikke tar dette i bruk, sier Arne Sigurd Rognan Nielsen, samhandlings-evangelist hos IBM i Norge.

Deling gir mer vekst

Han påpeker at det må til en endring av tankegangen. Men den trenger ikke være en stor endring. Det viktige er å huske at det er mennesker på begge sider av prosesser, og at interaksjon alltid har vært sosial.

- Virksomheter som skjønner at den som deler kunnskap, den får også mer kunnskap. Det er virksomheten som helhet som vinner på dette. Den mest verdifulle medarbeideren er den som deler kunnskap, ikke den som blir sittende og samle opp kunnskap for seg selv, poengterer Nielsen.

Nyannonseringene vil bli tilbudt også som rene skyløsninger eller som skyhybrider under Lotus Live-paraplyen.

Mobile Enheter