Nokia satser alt på Microsoft

Nokia satser alt på Microsoft

Deler selskapet i to, og vil ha Windows Phone på fremtidige smarttelefoner.

- Symbian er en plattform i brann, skrev Nokia-direktør Stephen Elop til sine ansatte tidligere denne uken.

Les saken her:

Nokia-sjefen slakter eget selskap

Siden den gang har mobilbransjen holdt pusten i påvente av Nokias nye strategi. I dag kom svaret. Nokia inngår et bredt strategisk partnerskap med Microsoft.

Sammen skal selskapene bygge et nytt globalt økosystem basert på Windows Phone, skriver selskapet i en pressemelding, sluppet i morgentimene i dag.

- Nokia er ved et kritisk veivalg, der betydelige endringer er nødvendig og uunngåelig for vår reise videre, sier Elop i meldingen.

Symbian som franchise

Windows blir hovedplattform for smarttelefoner, og Nokia vil bidra til fremtidig utvikling av plattformen med sin ekspertise på maskinvareoptimalisering, programvaretilpasning, språkstøtte og skalering.

Microsoft og Nokia vil også kombinere sine tjenestekataloger, for eksempel vil Nokia Maps bli en sentral del av nøkkelprodukter fra Microsoft som Bing og Adcenter, og Nokias mobilbutikk vil bli integrert i Microsoft Marketplace.

Symbian vil bli en franchise-plattform slik at tidligere investeringer og kundebasen på 200 millioner brukere fortsatt blir ivaretatt. Nokia forventer å selge 150 million nye Symbian-enheter i årene fremover.

Meego blir en prosjekt basert på åpen kildekode, og skal fokusere mer på å "utforske det fremtidige mobilmarkedet for neste generasjons enheter". Nokia planlegger fortsatt å lansere et Meego-relatert produkt i løpet av året.

Todelt

1. april vil Nokia ha en ny selskapsstruktur med to spesifikke forretningsenheter, en for smarte enheter og en for mobiltelefoner. De to skal ha fokus på Nokias nøkkelområder, smarttelefoner for høyendemarkedet og telefoner for massemarkedet. Enhetene drive markedsføring og produktutvikling hver for seg.

Elop gjør også omrokeringer i Nokia-ledelsen, som blant annet skal føre til raskere beslutningsprosesser.

Nokias strategi omfatter også en ambisjon de kaller «the next billion to the internet», der de altså skal sørge for at en milliard mennesker får internettoppkobling til en overkommelig pris. Ambisjonen skal følges opp av avdelingen for massemarkedstelefoner.

Xbox Live på Nokia-telefoner

Et omfattende samarbeid med Microsoft var ikke helt uventet. Elop var Microsoft-direktør inntil han overtok sjefsstolen til mobilgiganten i september i fjor.

Selskapene har sluppet en kort videosnutt på Youtube hvor Elop og Microsoft-sjef Steve Ballmer gir en introduksjon til samarbeidet.

- Microsoft vil bidra med operativsystemet Windows Phone og merkevarene som mobile forbrukere vil ha, som Bing, Office og selvfølgelig Xbox Live, sier Ballmer.

Markedet er ikke imponert over strategien, og Nokia-aksjen raser ned nesten ti prosent i morgentimene på Stockholmsbørsen.

Er omorganisering og Microsoft-samarbeid medisinen som skal til for å snu den negative trenden som startet i 2007, da Apple lanserte iPhone og Google annonserte satsingen på Android? Sin din mening under!

Mobile Enheter