Priskrig om lagring i skyen

Større gratiskvoter, nye funksjoner og terabyte innenfor rekkevidde for alle. Sjekk prisene på nettlagring!

Publisert Sist oppdatert

Det er ingen tvil om 2014 kommer til å bli langt mer interessant innen nettsky enn man skulle tro.

I forrige uke kuttet Google prisen for sin ekstralagring til de 15 gigabyte man har i Google Drive ned til 12 kroner i måneden for 100 gigabyte, eller 65 for en terabyte per måned. Med gatepris for en terabyte mobillagring i lomma rundt 600 kroner, så er dette et tilbud å regne med om man har godt med båndbredde der man jobber.

Microsoft svarer profft

I går svarte Microsoft med å endre kvotene på lagring i det profesjonelle markedet for sin Onedrive for business. Maksimal kvote per bruker ble økt til en terabyte fra hundre gigabyte. Denne kvoteendringen kan virke som en ren symbolsk kontorforretning, men den gir virksomheter mulighet for å plassere langt flere data tilgjengelig mobilt og for å få flere fornøyde mobile brukere. Man skal ikke i ha vært lenge i en stor virksomhet før slike grep blir satt pris på.

Google Drive har ellers også introdusert muligheter for kvoter på 10 terabyte eller mer, som starter på 650 kroner per måned.

Microsoft er inne i en periode der ekstrakvoter og gratiskvoter i den ordinære, konsumentorienterte Onedrive deles ut som markedstiltak i form av premier eller som følge til kunder som kjøper Office 365 og Surface-pc-er. Det samme har Google startet med for den som kjøper Chromebooks eller Chromebox.

Microsoft tar 13 kroner måneden for 50 gigabyte ekstra lagringsplass, 25 kroner for 100 gigabyte eller 50 kroner for 200 gigabyte.

Billigåret?

I januar tok Box i det stille og økte kvoten på sin gratis-lagring til 10 gigabyte for nye og eksisterende kunder.

Det er ikke godt å si hva som har utløst den siste runden med priskrig. Noen mener endringen av Skydrive til Onedrive i regi av Microsoft gjorde giganten mer sulten. Andre snakker om de 22 prosent priskuttene Amazon , oppfinneren av nettskytjenestemodellen, gjorde i januar, som ble speilet dagen etter av Microsoft Skydrive Pro/Sharepoint.

Andre peker på Marissa Mayer i Yahoo, som plasserte den falmete giganten tilbake i manesjen med et smell da hun introduserte en terabyte reklamefinansiert, «gratis» lagring for fototjenesten Flickr i fjor sommer.

Stille fra Dropbox

Så langt er det eneste rare at Dropbox, selskapet som hverken var først eller spesielt unike med sin lagringssatsing, ikke har svart på utfordringene. Fortsatt er det forholdsvis slappe 2 gigabyte som er gratistilbud, mens tilleggslagring alltid har vært dyrt. De ble en dundrende suksess på grunn av enkel og rask installasjon av klient, men har slitt med sikkerhet og stabilitet.

I bakgrunnen lurer også nye aktører. Sikkerhetsgiganten Symantec har nettopp sparket sin andre toppsjef på to år for ikke å snu selskapet rundt raskt nok. Dette selskapet er allerede store med lagring og sikkerhetskopiering i skyen, og har omdømme, kapasitet og teknologi til å kunne tilby lagrings- og tilgangstjenester om de måtte ønske dette.

For ordens skyld må det også nevnes at selv om nettskylagring er fryktelig behagelig og enkelt, så fritar det ikke for å ta personlige sikkerhetskopier med jevne mellomrom. En nettskytjeneste kan forsvinne for kortere eller lengre tid, og hele verden har ikke bredbåndstilgang til Internett. Skal man være sikret tilgang, er det fortsatt viktig å ha minst to lagringssteder for alle data.