Samsung tjener mindre på mobil

Salgsvekst for smarttelefoner og i et enormt utvalg nettbrett til tross, ble det krevende for markedslederen.

Publisert Sist oppdatert

Markedsføring mot julehandlende bidro til flat inntekt for mobildivisjonen til Samsung i siste kvartal i fjor. Men resultatet var også at salget gikk opp over åtte prosent.

Driftsresultatet i it- og Mobilkommunikasjonsdivisjonen var på 30,74 milliarder kroner (5,47 billioner koreanske won (KRW)) i siste kvartal både for 2013 og 2012. Omsetningen steg imidlertid med 8,7 prosent til 181,6 milliarder kroner (32 billioner KRW).

Dyrt med jul

Årsaken skal være økte markedsføringskostnader i julesalget, samt en enkel engangskostnad selskapet ikke vil si noe mer om.

Bildet kompliseres imidlertid av at omsetningen i samme divisjon sank ni prosent fra tredje kvartal 2013, det vil si 17 milliarder kroner (3 billioner KRW).

Hele Samsung Electronic hadde en nedgang i driftsresultatet på seks prosent i siste kvartal i fjor sammenlignet med året før. Omsetningen gikk på den andre siden opp seks prosent til 334,82 milliarder kroner (59 billioner KRW), og nettoresultatet var opp fire prosent til 41,42 milliarder kroner (7,3 billioner KRW).

Tosifret vekst året gjennom

For hele året meldte Samsung en vekst på 14 prosent, drevet av mobiltelefonsalg og halvleder/brikkesalg. Resultatet var opp 27 prosent til 211 milliarder kroner (37 billioner KRW).

Det noe skuffende kvartalsresultatet var til glede for de ansatte. En engangsbonus for å feire strategiendringen som bidro til å føre giganten til topps i teknologibransjen innebar en ansattebonus på gode 4,54 milliarder kroner (800 milliarder KRW). I tillegg til 20-årsgaven til de ansatte forårsaket valutasvingninger svekking av resultatet med nye 3,97 milliarder kroner (700 milliarder KRW).

- Om vi vekk fra disse to enkeltfaktorene, var resultatet i fjerde kvartal akseptable, sa Robert Yi, sjef for investorrelasjoner i Samsung under presentasjonen, forteller nyhetstjenesten til Computerworld.

Lyse og mørke utsikter

Det er usikkerhet om utviklingen i nordamerikansk økonomi som rammer Samsung nå og framover. I tillegg forsøker den evige utfordreren Apple seg igjen i det kinesiske og japanske markedet, og det gir en ny konkurranse i disse nære markedene for Samsung.

På den positive siden viser nettbrettsalget en dobling fra 2012 til 2013, og Samsung venter en vekst på tjue prosent i 2014. Strategien deres med å måke ut nettbrett i mange formater og med og uten digitalpenn og så gå etter de modellene som slår an gir resultater. Dette innebærer at Galaxy Tab-familien, ute med tredje generasjon, og pennenettbrettet Note 10.1 selger voldsomt godt.

Selskapet venter også en vekst på 15 prosent i smarttelefonmarkedet.