Slik får man kunden på kroken

Slik får man kunden på kroken

Mobilbasert ekkolodd? Hvorfor ikke?

Sør-Koreanske SK Telecom går nye veier for lokke til seg kunder i verdens hardest konkurrerende mobilmarked: en liten dings som settes på mobilen for å hjelpe fiskere i sin kamp med fangsten.

SK er landets største telekomselskap. Utstyret som kunder nå kan få til sin mobiltelefon er en vanntett sender som kan festes på enden av fiskesnøret. Senderen sender ut utrasoniske puls-signaler for å måle tettheten av fisk i vannet rundt sluken/agnet. Informasjonen sendes til mottakeren som er plugget inn i telefonen. Med andre ord, den fungerer omtrent som et ekkolodd.

Programvaren viser denne informasjonen, sammen med andre data, som vanntemperatur, på telefonen, forteller SKs talskvinne Cindy Kang til IDGs korerpondent i Sør-Korea. Utstyret koster totalt rundt 650 kroner. Programvaren kan lastes ned til telefonen for rundt 30 kroner, opplyser Kang.

Tjenesten er kanskje original, men egenetlig ikke så overraskende. Sør-koreanske operatører har tidligere vist fram telefoner som angivelig kan jage bort mygg, måle blodsukker og kurere tømmermenn. Konkurransen om kundene er trolig mer vanvittig enn noe annet sted i verden.

Mobile Enheter