Slik velger du riktig bærbar pc

Slik velger du riktig bærbar pc

STOR GUIDE: Planer om å kjøpe en ny bærbar pc? Vår ultimate oversikt gir deg alle tipsene du trenger.

Dette er den første delen av vår seks-delte kjøpeguide om bærbare pc-er. Du kan klikke deg videre til de fem øvrige delene nederst i denne artikkelen.

Her ser vi først på hvilke segmenter som finnes av bærbare pc-er, litt på service og support og på hvilke forskjellige bærbar-plattformer som finnes i dag.

De tradisjonelle bærbare

Markedet flyter over av bærbare pc-er. Enkelte spørsmål om hva man trenger, kan være enkle å svare på hvis man kjenner sine egne behov. Andre svar kan kun en test av den bærbare gi et godt svar på.

Vanlige bærbare pc-er er tilgjengelig fra under 3 000 kroner i dag. I denne guiden tar vi for oss de mer tradisjonelle maskinene, som i dag gjerne starter på rundt 5-6000 kroner, og der selv mange av de rimeligste leverer god applikasjonsytelse og akseptabel batteritid.

Segmenter av bærbare

Bærbare maskiner deles som regel inn i segmenter etter størrelse, primært basert på skjermstørrelse og vekt. Videre snakker man om modeller rettet mot konsumentmarkedet og bedriftsmarkedet.

Hva skiller maskiner rettet mot bedriftsmarkedet og konsumentmarkedet?

I noen tilfeller kan en maskin for bedriftsmarkedet være et godt valg for en privatbruker også. Forskjellene er gjerne en annen versjon av Windows Vista (Business i stedet for Home Premium), samt at det kan være sikkerhetsløsninger som er mer aktuelle for bedriftsmarkedet.

LES OGSÅ: Enkel speiling til Vista Home

Videre setter bedriftsmarkedet pris på at produsenten garanterer å ha maskinen lengre på markedet. Dette er viktig når man ønsker å spre større innkjøp over tid og likevel vil beholde homogenitet i maskinvaren.

I tillegg ønsker bedriftsmarkedet andre opsjoner for service og garantier, mulighet for dokkingstasjon og prioriteringer i forhold til pris/ytelse/kvalitet.

Det kan være at kvalitetsmessige aspekter prioriteres høyere enn økt ytelse og funksjonalitet på maskinene rettet mot bedriftskunder. Fokus for maskinene til konsumentmarkedet kan i større grad også ligge på egenskaper som berører spill og videoavspilling, annet design, bedre integrerte høyttalere og tilleggsprogramvare for hjemmebruk.

En bærbar rettet mot bedriftsmarkedet kan være dyrere enn modell til konsumentmarkedet med lignende spesifikasjoner. Forskjellen kan ligge i detaljer som gjør maskinene bedre egnet for profesjonelle brukere.

Når det gjelder størrelse på maskinen blir det hovedsakelig en individuell vurdering. Vi tror mange i dag kjøper større maskiner enn hva som hadde vært mest hensiktsmessig.

Om man forventer å frakte pc-en en del med seg, samt bruke den under reising, blir det stor forskjell på 1,8 og 2,8 kilo, samt 12- kontra 14-tommers skjerm.

Et segment vi synes er spesielt spennende, er 13,3-tommere. Blant maskinene på markedet med slik skjermstørrelse får man god ytelse og funksjonalitet, samt at maskinene også er egnet for dem som skal frakte pc-en en del med seg.

Service og support

Rettighetene man har for brukerstøtte, garanti og hvordan reparasjoner i praksis utføres, er det mange som ikke tenker over når ny pc kjøpes.

En del grunnleggende rettigheter har man som forbruker gjennom forbrukerkjøpsloven. Slik vi vurderer lovgivningen, vil de fleste delene av en bærbar pc ha fem års reklamasjonsrett, ettersom pc-ene er beregnet på å vare betraktelig lengre enn to år.

Visse elementer kan sies å være slitasjedeler, slik som for eksempel en vifte, hengsler til skjerm og tastatur og så videre. Dette er imidlertid elementer som vil være dekket av en garanti, men samtidig vil slikt ha to års reklamasjonstid.

I konsumentmarkedet finner man også bærbare med 17-tommers skjerm. Dette kan være helt greit for dem som stort sett skal bruke pc-ens innenfor hjemmets vegger.

Garanti er noe som skal gis ut over de rettighetene kjøpsloven spesifiserer. En del bærbare har imidlertid kun ett års garanti. Dette vil ikke være spesielt relevant for et konsumentkjøp, men er det for et næringskjøp, som ikke har de samme rettighetene.

Likevel, hvordan forhandlere oppfører seg i forhold til lovgivningen er også noe som varierer. En del prøver seg nok, og det kan være greit å ha garantirettighetene i stedet for å måtte krangle om reklamasjonsrettigheter. Dessverre er det mange forhandlere som prøver å omgå kjøpsloven.

Spesielt i bedriftssammenheng, og for private som er spesielt avhengig av den bærbare, kan det være viktig å sikre seg at man raskt kan få reparert maskinen om noe skulle gå galt.

Mange leverandører gir mulighet for at man betaler ekstra for en utvidet garantipakke, som blant annet forsikrer reparasjon for eksempel i løpet av neste arbeidsdag og gir lengre garantitid enn hva maskinen i utgangspunktet har – for eksempel tre år i stedet for ett år. Slikt koster ekstra, men må vurderes opp i mot kostnadene med å være uten pc i flere dager.

Ved konsumentkjøp skal en reparasjon skje innen syv virkedager. Hvis reparasjonen er forventet å ta lengre tid, må de tilby å låne ut en maskin i mellomtiden.

Når det gjelder batteri er det nå fastsatt at disse har to års reklamasjonsrett, for bærbare kjøpt av konsument. Man må imidlertid forvente at batteriet i løpet av to år gradvis vil bli dårligere. Hvor mye dårligere man må godta at det blir, er et spørsmål vi for tiden jobber med å finne svar på, og vi vil komme tilbake til dette i en kommende artikkel.

«Plattform»

Det mest kjente plattformsbegrepet for bærbare pc-er er uten tvil «Centrino». Centrino er ikke et produkt eller en teknologi i seg selv, men den bærbare pc-en må benytte spesifikke produkter på enkelte områder og ha enkelte spesielle funksjoner for at den skal kunne omtales som en Centrino-maskin.

Primært må maskinen ha prosessor, systembrikkesett og nettverkskontroller fra Intel for at den skal kunne kalles en Centrino-maskin.

I tillegg har man varianter av Centrino, og aktuelle i dag er Centrino, Centrino Duo og Centrino Pro. Centrino Duo er det mest brukte i dag totalt sett, og navnet spesifiserer blant annet at det benyttes tokjerneprosessor. Centrino Pro er det samme som Centrino Duo, men spesifiserer at maskinen har noen ekstra sikkerhetsløsninger, blant annet gjennom bruk av «Trusted Platform Module»-brikke.

I løpet av sommeren vil maskiner basert på Centrino 2 og Centrino 2 vPro kommer på markedet. Denne endringen spesifiserer blant annet nytt systembrikkesett og bruk av nyere prosessorer.

AMDs nyeste plattform for bærbare kalles Puma, og spesifiserer blant annet bruk av visse AMD-prosessorer og brikkesett fra AMD.

Totalt sett trenger det ikke bety noe spesielt om en maskin er en sertifisert Centrino-maskin eller ikke. For eksempel kan det være at leverandøren er ute etter funksjonalitet som ikke kan leveres via Intels systembrikkesett. Intel var litt sent ute med introduksjonen av wlan-teknologien 802.11n, og flere leverandører valgte da å bruke wlan-modul fra andre produsenter. Dermed kunne de ikke kalle pc-ene Centrino-maskiner.

Klikk her for å lese de andre delene av denne kjøpeguiden om bærbare pc-er:

>>> Neste side >>>

Del 1: Bærbar-segmenter | Service og support | «Plattform»

Del 2: Prosessor | Minne | Grafikkprosessor | Harddisk eller SSD?

Del 3: Optisk | Tilkoblinger | Kortplass | Batteri og driftstid | Batteriopsjoner

Del 4: Den viktige skjermen | Kommunikasjon | Programvare

Del 5: Hvilken bærbar pc?

Del 6: Hvilken Mac?

Mobile Enheter