Sony Ericsson taper terreng

Sony Ericsson taper terreng

Svenskene skuffer, men finske Nokia går frem og er fortsatt den suverent største mobilprodusenten i verden.

Det globale mobiltelefonsalget økte med 12 prosent i andre kvartal til 304,7 millioner enheter. Det er analyseselskapet Gartner som har lagt frem statikken og de konkluderer med at det er typiske utviklingsmarkeder som bidrar til veksten. For det er tegn til metning i det globale markedet. I samme kvartal i fjor vokste nemlig salget med hele 21 prosent.

Gartner regner med at mobilprodusentene vil selge hele 1,28 milliarder mobiltelefoner i løpet av 2008. Det utgjør en vekst på 11 prosent, mot en vekst på 16 prosent fra 2006 til 2007.

Motorola faller

Nokia er fortsatt det selskapet som dominerer det globale salget, med en markedsandel på 39,5 prosent - mot 36,7 prosent i samme kvartal i fjor.

Samsung beholder sin andreplass med 15,2 prosent - en økning fra 13,3 for samme periode i fjor.

Motorola, som tidligere ble utpekt som en utfordrer til Nokias dominans, fortsetter å tape markedsandeler. Fra 14,5 prosent av det globale markedet i fjor, fikk selskapet bare 10 prosent i årets andre kvartal.

Sony Ericsson sliter med å komme seg opp på pallen og taper terreng. I andre kvartal falt markedsandelen til det svensk-japanske mobilprodusenten fra 8,9 i 2007 til 7,5 prosent. Dette står i sterkt kontrast til fjorårets gode salg.

LES OGSÅ: Sony Ericsson øker mest

Mobile Enheter