Taper på hver Surface solgt

Taper på hver Surface solgt

Godt salg kommer med en bitter bismak for Microsoft.

Nyeste kvartalstall for Microsoft bekrefter at deres produktlinje av Surface-pc-er selger bedre og bedre. I en melding til kredittilsynet i USA forteller Microsoft at satsingen koster. Mye.

Koster flesk

I følge meldingen omsatte selskapet Surface for 2,96 milliarder kroner (494 millioner USD) i første kvartal i år, femti prosent mer enn samme kvartal i fjor. Det var også første hele salgskvartal for Surface, så noe annet hadde vært nitrist.

Kostnadene for produksjon og salg var på 3232,38 milliarder kroner (539 millioner USD). De tapte dermed 270 millioner kroner (45 millioner USD) på å selge sine egne pc-er.

De siste ni månedene har Microsoft solgt Surface for 10,8 milliarder kroner (1,8 milliarder USD), noe som har kostet dem 1,8 milliarder kroner (300 millioner USD) mer å få til.

Det aller største tapet kom i tredje kvartal 2013, da de blødde 1,3 milliarder kroner (216 millioner USD) for Surface.

Økt tap med økt salg

Kostnadene er ikke bare knyttet til enhetskostnadene for hver Surface produsert. Også markedsføring og øvrige direkte kostnader er med.

Likevel er det største paradokset at Microsoft ikke får til postitive skalaeffekter med økt salg.

Selskapet skylder selv på at tapene skyldes den store salgsveksten. Det innebærer at Microsoft taper mer penger jo mer de selger av Surface, melder nyhetstjenesten til Computerworld.

Noe kan nok tillegges at Microsoft ikke før har laget sine egne pc-er. Dermed tar det tid å utvikle rutinene for mer effektiv produksjon og salg.

Dyr satsing

Satsingen på egne enheter i Surface-familien har kostet Microsoft mye. I fjor måtte det ta nedskrivinger på nesten en milliard dollar for usolgte og uselgelige Surface RT-er, den første rene generasjonen Arm-Surface-modeller.

Kampen for å vinne det nye mobile markedet er hard, og giganter med penger tar gjerne tap for å å sin plass i solen. I januar ble det kjent at Intel var villig til å gi kraftige rabatter og betale produktutvikling til produsenter av nettbrett for at de skulle skifte fra Arm til Intel-prosessorer.

Selv om det er røde tall, er det endringer på gang. Maskinvare-divisjonen til Microsoft solgte dårlig også i siste kvartal, men det er en bedring der sett mot kvartalet før. Under Build i forrige måned gjorde selskapet Windows-lisensen gratis for alle nettbrett med skjerm under 9 tommer. Dermed kan markedet for Windows-nettbrett vokse så sterkt at alle aktører, også Microsoft selv, får en større del av kaka.

Alle regner også med at Microsoft selv vil satse bredere, med sterke rykter om at en Surface Mini med 8-tommers skjerm er rett rundt hjørnet.

Les om:

Mobile Enheter