Ti tips for å bruke Android på jobben

Ti tips for å bruke Android på jobben

Snart er en av to mobiler Android-drevet. Slik blir den en forretningsdriver.

Smarttelefoner med Android har ikke tatt helt av som jobbtelefon. Ikke alle bedrifter støtter operativsystemet, enten på grunn av etablerte standard-telefoner eller med bakgrunn i sikkerhetsbekymringer.

Det betyr ikke at Android ikke finnes i bedriftene. Eiere av smarttelefoner vil som regel tilpasse og ta i bruk sin egen telefon også på jobben.

Les også: Android knuser Nokia og Apple

- De tidligste variantene av Android hadde ikke sikkerhetsfunksjonene som profesjonelle virksomheter krever. Dette har endret seg. For hver ny oppdatering av AndroidOS heves sikkerhetsnivået til denne telefonen, sier Christian Kane, analytiker i Forrester Research til Computerworlds nyhetstjeneste.

Ti tips

For deg som bruker Android har vi ti tips som gjør din fleksible kompis til en proff telefon:

1. Aktiver skjermlås og pin-kode. Tilgang til sensitiv forretningsinformasjon er om mulig enda viktigere i en mobiltelefon. Pin-koden kan være nummerinntasting eller mønsterbasert.

2. Installér antivirus-verktøy. Det er flere gode alternativ tilgjengelig, og mange av dem er gratis. Vær litt kritisk til hvilken du velger å installere, siden jukse-antivirusprogrammer også kan forekomme for Android. Gode alternativer er DroidSecurity og LookOut Mobile. Vi har testet løsningene til Norton Security med godt resultat, både når det gjelder oppsett, funksjoner og fotavtrykk.

Les mer: Android-apper kan lekke data

3. Ta i bruk flerfaktor autentisering, i hvert fall når det kommer til å logge seg inn i bedriften og bruke ressurser i det interne nettverket. Gode løsninger er PhoneFactor og SecureAuth. Den siste kan plugges inn i Active Directory for å få komplett administrasjon.

4. Ta i bruk Google Apps for fjernadministrasjon og sikring av mobilen. Google Apps Device Policy Administration kan sette opp passord, datakryptering, skjermlåsinnstilling og fjernsletting av hele mobilen om den stjeles eller mistes.

Les mer: Slik vil Android erobre bedriftene

5. Vurdér om et komplett administrasjonsverktøy er noe for deg. Da kan du heve sikkerhetsnivået opp til Blackberry, som foreløpig anses å være den sikreste mobiltypen. Det innebærer muligheten til å sette passord for enkeltapplikasjoner, slette forretningsdata, sette opp egne regler for lagring eller gi tilgangsrettigheter etter brukerroller.

Nyttige verktøy

6. Sett krav til os-versjon. Om du administrerer flere mobiltelefoner, sett en regel for hvilken versjon som er den eldste du støtter. Den bør ikke være eldre enn versjon 2.2 for AndroidOS.

7. Ta i bruk epostsikring. Epostklientene i en vanlig Android-installasjon kan egne seg for enkel tilgang til Gmail eller pop3-postkonti. Men bedriftsepost som Microsoft Exchange bør ha en sikrere tilgang, slik som RoadSync eller TouchDown. Den siste er i stand til å akseptere sikkerhetsretningslinjene som Exchange selv kommer md.

8. Ta i bruk verktøy som gjør det mulig å ta notater og få oversikt over informasjon i kalendere og epost. Note Everything og DejaOffice er nyttige verktøy med epostsstøtte.

9. Ta i bruk virtualisering. Dette kan være partisjonering av mobilen for å sikre bedriftsapplikasjoner og –data i egne områder. Eller man kan ta den helt opp til fullverdige virtuelle Android-installasjoner som kan rulles ut fra et sentralt datasenter.

10. Finn bedre inntastingsmetoder. Om det innebygde skjermtastaturet er for krøkkete i bruk, kan applikasjoner som Swype gjøre inntasting enklere og bedre. Eventuelt kan talefunksjonen brukes for å legge inn informasjon.

Les mer: Flere feller for Android-utviklere

Mobile Enheter