Treg utvikling for Windows-brett

Treg utvikling for Windows-brett

Apple vil tape for Windows-nettbrett, men økt salg og markedsandel er ikke nok til å true Google.

Analysebyrået IDC la fram tall tirsdag der de forventet at nettbrett basert på Windows vil tredoble markedsandelen sin fra rundt 3 prosent i år til 10,2 prosent i 2017.

Dette vil skje fordi utvalg og aggressiv prising vil rydde rom og øke interessen for Windows-brett. Med andre ord mye av grunnen til at Google og Android troner ubestridt på nettbrettoppen med 60,8 prosent markedsandel i år, forventet å svakt gå ned til 58,8 prosent i 2017.

Windows har et stykke igjen

- Det er svakheter i OS, enhetsdesign og app-utfordringer som holder Windows igjen. Windows 8 slo ikke så godt an som Microsoft hadde håpet, og kundene er fortsatt forvirret over at et OS kan være designet både for klassiske pc-er og for mobile enheter, sier Tom Mainelli, utredningsdirektør for nettbrett hos IDC til Computerworlds nyhetstjeneste.

Han la til at visjonen Microsoft har om at folk vil ha styrken til en pc i formatet til en nettbrett ennå ikke har slått an. Faren skal være at de samme kundene assosierer Windows med en kompleksitet de ikke ønsker i nettbrett.

For mange varianter

I tillegg forstår kundene enda mindre enn analytikerne poenget og skillet mellom Windows for Intel og Windows RT for ARM-prosessorer.

Mainelli poengterte at Windows egentlig trenger en kjempesuksess av et nettbrett for å ta et større jafs av markedet. Han påpekte at i tillegg til Microsoft står tunge aktører som Del, HP, Asus, Samsung, Acer og Toshiba klare.

- De er alle interessert i se en enda bedre vekst, sa Mainelli.

Fortsatt nedgang for Apple

I dag er selger Google Android nesten dobbelt så mange nettbrett som nummer to. Apple er forventet å fortsette nedturen, fra 35 prosent i år til 30,6 prosent i 2017. Dermed vil Apple bidra med halvparten av oppturen til Windows.

Mobile Enheter