Twitter og Facebook nødnett i Mumbai

Twitter og Facebook nødnett i Mumbai

Etter bombene koordineres hjelpen gjennom sosiale nettverk.

Sosiale nettverk blir igjen arena for samband i krise. Denne våren fungerte de sosiale nettsamfunnene som folkelige sambandskanaler for koordinering av opprøret. I Mumbai onsdag ble kombinasjonen av sosiale datanett og radio brukt til å koordinere hjelpeinnsatsen, melder Computerworlds nyhetstjeneste .

Les mer: Mobilnettet oppe igjen i Egypt

Sosial nødnett

Tre koordinerte bombeangrep i myldretimen i finanssenteret Mumbai i India i går drepte rundt 20 og førte til mange sårete og ødelagt infrastruktur. De sosiale nettverkene ble til nødnett i løpet av minutter.

Twitter ble brukt som kanal for å formidle blodgivere som ville gi til ofrene. Også steder å bo, hjelp til transport og bistand til å gi beskjeder til slekt og venner ble kvitret gjennom mikrobloggersamfunnet. De spesielle kategoriflaggene «hashtags» var på plass i Twitter i løpet av få minutter, for eksempel #here2help og #needhelp, og dermed var koordinering av nødarbeidet på plass.

Dokumentdeling

Twitter og Facebook ble også delingskanal av et regneark laget og delt i Google Docs. Dette regnearket, Mumbai Help, kan oppdateres av alle. Det inneholder informasjon om sykehus, informasjonskanaler og blodgivere. Den inneholder også meldinger hvor mennesker ber om eller tilbyr hjelp til ofrene.

Les mer: Twitter knuser både Apple og Android

I tillegg til datanettene spiller fm-radioene en rolle i å kringkaste noe av den samme informasjonen.

Les mer: Volden øker, Libya stenger internett

Mobile Enheter