Mobile IBM

"Pervasive computing" heter det hos IBM når det snakkes om mobile løsninger og innebygde systemer for automatisering. Men vi har ikke sett så mange konkrete løsninger.

Da Computerworld spurte Bjørn Nordby om hva som er det hotteste han har å tilby, overrasket han ved å svare: "Mobilitet".

-- Nå begynner de konkrete løsningene å vise seg. Websphere Everyplace Access er relansert og ligger i bunnen av flere løsninger. For eksempel kan nå Widerøes ansatte få flightplaner og annen informasjon rett på pda på flyplassen i stedet for å hente papirer. Vi jobber med et konkret prosjekt med de italienske statsbanene hvor personalet blir oppdatert om ruteendringer og annet på håndholdte enheter, forteller Nordby.

Samme dag intervjuet ble foretatt lanserte IBM en ny mobil løsning for ansatte uten tilgang til egen pc, Lotus Workplace Messaging. Den gir tilgang til epost og applikasjoner via web og kan brukes fra delte arbeidsstasjoner, informasjonskiosker eller internettkaféer. Men at det ikke vrimler med bedrifter med mobile løsninger kan Nordby og Hedegaard gå med på:

-- Det er min overbevisning at mobile løsninger ikke kommer til praktisk anvendelse før det gir forretningsmessige fordeler. Det er ingen i dag som investerer i "kjekt å ha", sier Hedegaard.

Han forteller at Cap Gemini har et kompetansesenter for "mobile business" i Stockholm. De har i samarbeid med IBM utviklet tre "mobile repeatable assets" -- løsninger som nesten er "out-of-the-box", altså at de er raske å implementere.

-- Vi må søke de forretningsmessige driverne for mobil teknologi. Vår overordnede strategi er å levere mellomvare for integrasjon, noe som må til for mobile løsninger. Så vil kundene ta dem i bruk når de ser forretningsmessige behov for dem, sier Hedegaard.