AVLIVES: Google har trolig besluttet at Nexus-merkenavnet er ved veis ende. (Arkivfoto)

AVLIVES: Google har trolig besluttet at Nexus-merkenavnet er ved veis ende. (Arkivfoto)

Google strammer grepet

Google har varslet en større lansering 4. oktober, og spekulasjonene går høyt om hva som egentlig ligger bak skiftet fra Nexus til Pixel.

Blant mobiltelefonentusiastene går diskusjonen mest på hvordan neste versjon av Googles mobiltelefoner blir. Bilder som er lekket ut, svirrer nå rundt i teknologimediene.

Etter alle solemerker vil Google droppe Nexus-merkenavnet til fordel for Pixel, som Google de siste par årene har brukt på sine egenutviklede bærbare pc-er og hybrid-modeller.

Mer enn bare markedsføring?

Mange tror det ligger mer enn bare et ønske om å promotere et nytt merkenavn bak navneskiftet. En del tolker inn i dette et større strategiskifte fra Googles side.

Blant annet ønsker Google trolig i større grad å fremstå også som en selvstendig maskinvareutvikler og -produsent, ikke bare som en programvareutvikler som får lagd noen mobiler for seg for å demonstrere hvordan Android-operativsystemet skal være. Dét har vært mye av poenget med Nexus-mobilene til nå.

Nexus-mobilene som er kommet på markedet siden konseptet ble lansert i 2010, har vært produsert på omgang i samarbeid med Samsung, Asus, HTC, LG og Huawei. De nyeste er Nexus 6P, produsert av Huawei, og Nexus 5X, produsert av LG.

Selv om mye av utviklingsarbeidet bak de enkelte modellene er gjort av Google, har de enkelte produsentene også hatt en finger med i spillet og fått være med å sette sitt preg på Nexus-modellene.

Mest for entusiaster

Nexus-mobilene har først og fremst vært populære blant dem som kan betegnes som Android-entusiaster. Disse mobilene blir levert uten alle tilleggene og brukergrensesnitt-tilpasningene som de forskjellige mobilprodusentene gjerne legger oppå Android.

Dermed får eierne av Nexus-mobilene umiddelbart tilgang til oppdateringer av Android-operativsystemet som Google legger ut. Eiere av andre mobilmerker må derimot vente til deres mobilprodusent har tilpasset sin versjon av operativsystemet til oppdateringen som Google har lagt ut.

Ryktene sier altså nå at Google har gjort alt utviklingsarbeid med sin neste mobilgenerasjon selv. Etter sigende skal riktignok HTC produsere dem, men denne gang uten å ha fått være med på design- og utviklingsarbeidet.

Google markerer angivelig dette skiftet ved å begrave Nexus-merkenavnet til fordel for Pixel. 4. oktober lanserer Google en mobil med fem-tommers skjerm under navnet Pixel og en 5,5-tommers versjon kalt Pixel XL, skriver vårt amerikanske søstertidsskrift Greenbot

Premium-merket Google

Ved å skifte til Pixel-navnet markerer Google etter sigende at vi heretter må regne programvareselskapet Google som en viktigere maskinvareleverandør enn vi har gjort før. Google har til nå brukt Pixel-merkenavnet blant annet på sin nyeste Chromebook-PC - Chromebook Pixel basert på Googles PC-operativsystem Chrome OS - og på hybridmaskinen Pixel C, som kjører Android.

Begge produktene er blitt omtalt som premiumprodukter når det gjelder design og materialvalg og har fått noen til å antyde at Google har ambisjoner om å fremstå som en litt mer eksklusiv maskinvareutvikler, litt à la Apple. Og begge maskinene er bygd av Google selv, ikke av en partner.

Blant observatørkommentarene som er kommet i kjølvannet av ryktene, er at dette tyder på at Google vil sikre seg en posisjon der selskapet får større makt og innflytelse over den videre utviklingen av Android-operativsystemet. Og at Google vil sikre at merkevaren Google får en mer fremskutt posisjon.

Komplett smartmobil-business

Noen går så langt som til å hevde at Google vil bygge opp en egen smartmobil-business som ligner mer på hvordan Apple har gjort det med Iphone. Kanskje med direkte produksjonsavtaler med asiatiske fabrikantgiganter som Foxconn, slik Apple har, i stedet for med etablerte mobilmerkevarer - og konkurrenter - som Samsung, HTC, LG og andre.

Med andre ord en verden Google kontrollerer alt og også får en større del av inntektene som Android-sfæren skaper.

Markedsføringen som Google har drevet med de siste dagene styrker denne teorien, antyder Computerworld USA.

Store plakater med kryptisk budskap blant annet i New York tyder på at Google nå har et budskap til mange flere enn bare den indre kjerne av Android-entusiaster som har pleid å kjøpe Nexus-mobiler.

4. oktober får vi trolig vite om det er hold i disse spekulasjonene.

mobile plattformer