Mobilindustrien dropper teknofokus

Mobilindustrien dropper teknofokus

Raskere, bedre og hippere finesser på mobiltelefonen er med på å utfylle - snarere enn endre folkets livsstil, og hjelper ikke mobiloperatørene til å selge flere telefoner.
En undersøkelse foretatt av den kjente mobilprodusenten Ericsson, viser at brukere først og fremst er interessert i hvordan mobilen samsvarer med livsstilen deres. De bryr seg lite om telefonenes skjermstørrelse, lagringskapasitet og generell brukerteknologi, melder bbc.

Utfyller fritidsvaner

Mobilselskapene har dermed mye å vinne på og ikke presse teknologien på brukerne.

Undersøkelsen som er foretatt på 14.000 mobilbrukere med formål og kartlegge måten de bruker mobilen på, viser ifølge Ericsson at mobilindustrien har fokusert for mye på teknologi. Nå vil de slutte med å hevde at teknologien endrer folkets livsstil og snarere se hvordan telefonen passer med- og utfyller hva de allerede bedriver tiden med.

Skriver dagbok

Undersøkelsen viser nemlig at folkets vaner forblir de samme uansett hva mobilen har å tilby av ekstra finesser. De bare flytter aktivitet inn i mobiltelefonen, som de tydelig finner mer passende. Et eksempel er dagbokskriving mellom yngre mennesker.

Å skrive dagbok har alltid vært populært. Etter at kameraet kom på banen har mobiltelefonen sørget for at dette behovet utfylles, rett og slett gjennom kamerafunksjonen på mobilen, ifølge Ericsson.

Bruken av tekstmeldinger illustrerer et annet eksempel, i den grad denne måten å kommunisere på er med på å utfylle behovet for å prate å forenkle kontakten mellom venner.

Selv om folket gjør hva de alltid har gjort tross stadig flere muligheter på mobiltelefonen, sørger mobilmulighetene for å utfylle folkets fritidsvaner.

Eldre menneske benytter sms i mye større grad enn de gjorde for fem år siden. Blant annet fordi yngre brukere og barn av aldrende mobilbrukere trigger de eldre til å bruke den som en måte til å holde løpende kontakt.

Flopp

I Japan ble det insinuert at ekstra teknofinesse på mobiltelefonen ville bli en flopp. I dag benytter 45 prosent av japaneserne Ericsson har vært i kontakt med, mobilkameraet sitt minst en gang i måneden sammenlignet med for ett år siden hvor andelen var 29 prosent.

Europeere for øvrig benytter stadig oftere mobilen til å ta bilder. I 2003 tok bare fire prosent av britene telefonkamerabilde minst en gang i måneden Nå er andelen 14 prosent. Økning er tilsvarende i Europa for øvrig. Undersøkelsen viser at mobilkameraet blir brukt til å knipse øyeblikk som et utfyllende element til å feste episoder til erindringen.