105-tommers mobil på veggen

105-tommers mobil på veggen

CES: Årets TV er alltid på nett og stappfull av apper. Og så henger den på veggen.

TV-apparatene har stått i fokus på årets CES-messe i Las Vegas. Og skal vi tolke TV-gigantens vyer er det nettopp slik de ser for seg morgendagens TV. Nå viser Philips, Sharp, Panasonic Samsung og Sony morgendagens flate TV-skjermer med nettoppkopling og krytsallklar Ultra-HDTV-oppløsning (4K). Mange tror at 2014 for alvor skal bli året da TVen koples opp mot Internett.

Android-TV i år

I Europa håper hollandske Philips å lede utviklingen med nettoppkoplete TV-apparater. Før sommeren skal Philips lansere flere modeller i sin Ambilight-serie er basert på Googles operatiovsystem Android. Da får TV-seerne med ett slag tilgang til Google Play Store med alskens app-er, musikk, filmer og tilbud for øvrig.

- Smarte TV-apparater må fungere på samme måte som en smarttelefon eller et nettbrett. Tidligere har vår funksjonalitet ikke vært god nokn tiln det, uttalte Scott Housley i Philips TP Vision til nettavisen whathifi,com.

Truer etablert marked

TVer med 4K-standard florerer på CES. Og illustrerende nok er det Nettflix som er først ute med 4K-produsert innhold. Deres populære TV-serie «House of Cards» skal produseres i 4K-formatet. Også You Tube planlegger 4K-produksjoner i år.

Mange mener denne sterke nettutviklingen truer både tradisjonelle TV-selskaper og TV-distributører. Når TVen blir en Internett-enhet styrt på samme måter og med samme operativsystem som mobilen, forskyves etter hvert tyngdepunktet. Da har det selvsagt også betydning at det er nett-TV-produksjoner som er først ute med å utnytte den nye superoppløsningen.

På den annen side er dette enn utvikling som nok går betydelig senere enn de største nett-entusiastene hadde trodd. De store norske TV-distributørene har også den store fordelen at de for store deler av kundemassen eier både kabelen i veggene og selger både Internett-tilkoplingen og TV-tilbudet.

Et smule ironisk er det at TV på mobil og nettbrett flytter TV-opplevelsen ut av stua via smarttelefoner og nettbrett. TV-bransjens svar synes å være å flytte mobilen også inn i stua og opp på veggen på stadig skarpere og større skjermer.

Les om: