Alltid online

Alltid online

KOMMENTAR: Det tok åtte år fra gsm-fødselen til "alle" nordmenn fikk en mobiltelefon. Like lang tid vil det ikke ta før alle er online - alltid.

Da mobiltelefonene ble små og rimelige gjennom gsm-teknologien, som hadde sin spede start rundt 1992, var det bedriftsmarkedet telebransjen først så for seg som aktuelle kunder. For hvem hadde et behov for alltid å være tilgjengelig? Travle forretningsfolk på farten, selvfølgelig. På nittitallet ble også sms utviklet for at operatørene skulle sende meldinger til sine abonnenter om at de hadde en telefonbeskjed liggende i systemet.

Den gangen var det ikke mange som trodde at skolebarn om noen år ville gå rundt i skolegården med hver sin mobiltelefon og prate og sende meldinger til hverandre. Alle har i dag en mobiltelefon, og slik har det vært i mange år. Små og relativt rimelige enheter har endret måten vi kommuniserer på.

Wap

Rundt år 2000 kom neste bølge. I dot-com-tiden skulle alle bli online – også mobilbrukerne. Wap (wireless application protocol) ble lansert og i 1999 kom de første mobiltelefonene som muliggjorde surfing på internett fra hvor som helst.

Teknologien kan vel neppe kalles en suksess i forhold til utbredelse og bruk, selv om wap også i dag brukes for å tilpasse nettsider til små skjermer på mobiltelefonene gjennom programmeringsspråk som wml og xhtml. Men det tok mange år før internett ble en del av den mobile hverdagen.

En av årsakene til at det har tatt lang tid, er selvfølgelig hastigheten. Mobilnettet var ikke tilpasset datatrafikk før 3G kom på banen og båndbredden ble bedre enn gprs - men det var fortsatt få som surfet på mobilen.

Iphone

Det er først i 2008 at mobil nettsurfing begynner å bre om seg. Iphone fra Apple har spilt en avgjørende rolle i forhold til folks mobile surfevaner. Trykkfølsom skjerm, med informasjon om været, nyheter, nettsamfunn og børsinformasjon er et tastetrykk unna. Selv om muligheten har ligget der i mange år, er det først nå vanene endres.

Netcom som selger Iphone i Norge vil ikke ut med hvor mange nordmenn som har surfe-mobilen, men forteller at mens den vanlige mobilbruker laster ned tre til fire megabyte data i måneden, så laster en gjennomsnittlig Iphone-bruker ned 100 megabyte. Dermed er det hevet over en hver tvil at brukervennlighet og skjermstørrelse betyr noe for nettvanene.

Nettelefoner

I inneværende år har derfor de fleste store mobiltelefonprodusentene varslet nye telefoner tilpasset bruk av internett – i betydningen Iphone-kopi. Og det er svært spennende og kan bidra til et formidabelt skifte i kommunikasjonsadferden.

Vi blir en befolkning, som ikke bare er tilgjengelig for en prat på telefonen, men som alltid er aktive på nett.

Det store spørsmålet blir når alle er på nett. Det tar nok ikke åtte år, som penetrasjonen av mobiltelefonen, men noe tid vil det ta. Kanskje er det de unge som har vokst opp med internett som vil gå i bresjen. Men uansett blir det et svært spennende mobilmarkedet fremover, med både kommersielle og sosiale muligheter, med en befolkning som er online og på farten.