Apple dominerer på mobil reklame

Apple dominerer på mobil reklame

Apples IOS har betydelig mer inntekter enn Android, og i følge en ny undersøkelse bruker selskaper også mye mer på annonsering på plattformen.

Mopub har publisert en ny undersøkelse som viser hvor mye reklameutgifter de ulike mobile plattformene har brukt i løpet av de tre første månedene av året, skriver Computer Sweden.

Iphone har kontinuerlig økt sin andel av utgifter og stod i mars for 50,06 prosent av hele markedet. Android-mobiler hadde samtidig 24,13 prosent, mens Ipad alene hadde 19,35 prosent.

Få på Ipod

Annonsørene bruker altså nesten like mye på reklamer rettet mot de cirka 100 millionene Ipad-brukere som de gjør på de cirka 750 millioner Android-brukerne.

Ipod Touch stod også for 6,27 prosent mens Android-nettbrett hadde en ubetydelig andel.

Helskjerm

Kostanden for å reklamere på Iphone er 76 prosent høyere enn på Android-mobiler.

Kostnaden for en IOS-enhet generelt sett, er 39,4 prosent høyere enn for en Android-enhet, og kostnaden for å reklamere på Ipad er 32 prosent høyere enn for Iphone.

En annen trend er at stadig flere annonsører bruker mer penger på helskjerms-reklame og mindre små reklame-bannere.