Apple får kraftig kritikk

Forhandlere er sterkt kritisk til Apples kundebehandling. - Det er vanskelig å forholde seg til Apple, sier en norsk forhandler.

Publisert Sist oppdatert

Apple får kritikk fra mange hold. Forhandlere raser over det de mener dårlig oppfølging og kundebehandling.

- Det virker som de aktivt driver med ansvarsfraskrivelse, sier en kilde i forhandlermiljøet til Computerworld.

Selskapet han jobber i har vært mange år i bransjen og selger tjenester og produkter utelukkende til det norske bedriftsmarkedet. Selskapet opererer som konsulenter og rådgivere til bedriftskundene sine.

Opprinnelig skulle personen stille opp i et åpent intervju med Computerworld, men trakk seg av frykt for konsekvensene.

Vi har likevel valgt å trykke intervjuet, men da anonymt. En annen anonym kilde hos en mobilforhandler sier til Computerworld:

- Å forsøke å snakke med Apple om en garantisak er som å møte veggen. Men det gjelder for så vidt for andre mobiltelefonprodusenter også.

Mye kritikk

- Apple nekter oss å si at det er noe feil på Iphone, sa en godt plassert kilde til DN.no på nyåret. Teleanalytiker John Strand uttalte i samme artikkel:

- Jeg har sett avtalene operatørene inngår med Apple. I praksis fraskriver de seg retten til å ha en mening om noe som helst. Apple kontrollerer sine partnere på samme måte som ledelsen i Nord-Korea styrer sin egen presse.

- Du blir søndertrykt og kuet ned til noe du ikke trodde var mulig, sier en annen kilde til DN.no

Flere Computerworld har snakket med gir det samme inntrykket av et svært tøft selskap.

- Service på Iphone er vanskelig, sier mannen som fikk kalde føtter etter å snakket med Computerworld.

Han forteller at dersom mobilen går i stykker eller slutter å fungere, så sendes den til forhandler, som igjen sender enheten på verksted. Derfra sendes de videre til USA for vurdering om det er garantisak.

I verste fall tar denne prosessen svært lang tid, og flere kan fortelle om to-tre ukers saksbehandling fra Apple bare for å bestemme om enheten dekkes av garanti eller ei.

Kilden sier at Apple tar seg veldig godt betalt for produktene sine og tjener gode penger.

- Det er ikke rart når de kutter i ting som for eksempel service, sier han.

Hadde gode tider

I begynnelsen var firmaet veldig opptatt av Iphone. Apple gjorde jo unektelig svært mye for brukervennligheten, og de lekre mobilene var naturlig nok veldig populære, også i bedriftsmarkedet.

Kilden sier norske forhandlere av Iphone gjorde en veldig bra jobb med å selge produktet inn til bedriftene. Apple var ikke, og er fortsatt ikke, spesielt interessert i det norske markedet, mener han.

- Smartphone-salget tok helt av, og vi hadde god levering og god dialog. Det var god støtte og alt var bra i bransjen, forteller kilden.

Men etter ett par år skjedde det et skifte i strategien. Apple begynte å trekke seg ut, og plutselig ble det store leveringsproblemer.

- Istedet for å støtte forhandlerne sine, som tross alt hadde lagt grunnlaget, valgte selskapet å åpne egne utsalgssteder, sier han oppgitt.

Computerworld har ikke lykkes å få noen kommentarer fra Apple.