Billigst selger best

Billigst selger best

Det samlede smarttelefonmarkedet vokser, men at de billigere telefonene er de mest populære.

I en ny undersøkelse fra IDC kan man lese at smarttelefonforsendelsene forventes å stige med 32,7 prosent fra 2012 til 2013, og vil nå opp mot 960 millioner enheter på verdensbasis.

Det meste interessante er imidlertid at det i år for første gang vil bli solgt flere smarttelefoner enn «tradisjonelle» mobiltelefoner – smarttelefoner utgjør 52 prosent av markedet. Det er ikke bare i vår del av verden at de mer avanserte enhetene er i ferd med å ta over. Det skriver Computerworld Danmark.

- Fremvoksende markeder vil stå for 64,8 prosent av alle smarttelefoner som blir sendt ut i 2013, noe som er en økning fra 43,1 prosent i 2010, skriver IDC.

Gjennomsnittsprisene faller

Dette er en av årsakene til at smarttelefonprisene er under press.

- I en tid hvor det globale smarttelefonmarkedet vokser med 33 prosent hvert år, har de gjennomsnittlige salgsprisene hatt en nedgang på åtte prosent i 2012 og forventes å synke ytterligere ni prosent i år, skriver IDC.

- Dette er markeder hvor gjennomsnittlig inntekt per innbygger er mye lavere enn på de utviklede markedene, og derfor er leverandørene tvunget til å utvikle smarttelefon-opplevelser til den lavere enden av markedet.

Nokias satsing kan levere gevinster

Det økende fokuset på fremvoksende markeder er spesielt synlig hos Nokia. I en ny analyse av Nokia-aksjen skriver Sydbank:

- Vi forventer at selskapet kan øke salget av smarttelefoner betydelig i løpet av 2013. Kampen om kundene i fremvoksende marked vil være avgjørende fremtiden. Etter vår vurdering har Nokia fortsatt en mulighet til å bli en ledende leverandør av smarttelefoner til de mange førstegangskjøperne i fremvoksende markeder.

ABI Research har tidligere anslått at forsendelser av billige smarttelefoner (under 1500 kroner) vil øke fra 259 millioner smarttelefoner i år, til 788 millioner i 2018.

Til sammenligning forventes det at mellomklasse – og topp-produktene til sammen vil vokse fra 635 til 925 millioner.

Det betyr at de billige smarttelefonene går fra å utgjøre 28 prosent av markedet i dag, til 46 prosent om bare noen år.

- Ved å tilby bedre opplevelser til en lavere pris fornyer vi kampen for mobile enheter man har råd til, og Nokia har de byggeklossene som trengs for å vinne, sa Nokia-sjef Stephen Elop under Mobile World Congress.

Les om: