Bøybare mobilskjermer sprekker ikke

Snart kan smartmobiler med knuste skjermer være historie. Neste år lanseres de første smartmobilene med bøybare skjermer.

Publisert Sist oppdatert

De fleste av oss forbinder bøybare skjermer med science fiction-filmer som «Minority Report» og «Total Recall», men drømmen om smidige og bøyelige skjermer er nærmere enn det mange tror.

Allerede på CES-messen i år viste Samsung frem flere prototyper med bøyelige skjermer. Samsung ville på det tidspunktet ikke si noe om teknologien og når vi kunne regne med å se teknologien i produksjon.

Men under fremleggingen av resultater for tredje kvartal i år ble det kjent at selskapet har startet masseproduksjonen av bøybare skjermer.

Selve teknologien har fått navnet Flexible AMOLED og vil produseres med hjelp av deler produsert av japanske Ube Kosan.

Samsung mot Apple – igjen

Videre ble det også kjent at Galaxy Skin blir selskapets første smartmobil utstyrt med denne skjermteknologien. Endelige spesifikasjoner rundt telefonen har foreløpig ikke blitt annonsert, men ifølge flere analytikere blir Galaxy Skin Samsungs svar på Apples kommende iPhone-modell.

Samsung har stor tro på teknologien og tror at flere vil velge bort Apples iPhone til fordel for en smartmobil med en bøybar skjerm.

Samsung har heller ikke publisert detaljer rundt hvordan skjermteknologien fungerer i praksis. Vi har derfor ingen mulighet til å gå i nærmere detalj rundt hvordan teknologien fungerer.

Folk som har fått anledning til å leke med tidlige prototyper fra Samsung, sier at selv om bildekvaliteten er kurant, har skjermteknologien noen ulemper. En av dem er mangelen på å kunne klappe sammen skjermen. Det er foreløpig kun mulig å rulle skjermen sammen.

Det er ikke bare Samsung som ser for seg en fremtid med bøybare skjermer. Senest i høst viste Nokia frem fullt fungerende enheter med bøybare skjermer. Foruten å bøyes har Nokia også programmert spesifikke handlinger i forhold til hvordan brukeren bøyer skjermen. Ved å bøye skjermen innover vil operativsystemet oversette denne bevegelsen til en forstørrelsesfunksjon, mens en motsatt bevegelse vil bli oppfattet som om brukeren ønsker å forminske det som er på skjermen.