Bussbilletter på mobilen

Bussbilletter på mobilen

Om et år eller to trenger du bare mobilen for å betale på bussen, trikken og toget.

I Tromsø har Telenor Research & Innovation og buss-selskapet Cominor gjennomført en test av mobiltelefonen som betalingsmiddel på bybussene. Tilbakemeldinger fra brukerne er positive:

- Mobilen har vi jo med oss uansett, mens busskort og kontanter ofte kan ligge igjen hjemme. At vi kunne se på mobilen hvor mange klipp vi hadde igjen før vi gikk på bussen, var blant de tingene vi satte pris på, sier en av pilotbrukerne.

Cominor benytter i dag et billetteringssystem hvor elektroniske smartkort holder styr på de reisendes forhåndsbetalte klipp. Ved påstiging holder brukerne kortet i nærheten av en kortleser, som tar ett elektronisk "klipp" av smartkortet, som fungerer som billett, skriver selskapene i en pressemelding.

Klippekort i telefonen

Telenors forskere har utviklet en egen løsning for mobiltelefoner, som støtter Cominors billetteringssystem. Det innebærer at klippekortet lagres i selve mobiltelefonen eller på telefonens SIM-kort. Teknologien går under navnet Near Field Communication (NFC) og gjør det mulig for elektronisk utstyr å kommunisere over korte avstander på noen få centimeter.

NFC-telefonene i pilotprosjektet i Tromsø ble brukt på lik linje med de vanlige smartkortene på Cominors busser fordi busskortet var integrert i telefonen. I tillegg kunne de reisende sjekke status på busskortet med et enkelt tastetrykk på telefonen. De kunne også lese på mobilens skjerm når billetten ble aktivert, og slik beregne siste mulighet for en eventuell overgangsbillett samt forevise billetten for kontroll.

Ruteinformasjon

Høsten 2008 fikk 30 pilotbrukere i Tromsø utdelt hver sin telefon klargjort for bruk. I den fire uker lange pilotperioden fungerte billettløsningen bra.

- I en eventuell videreføring vil mobiltelefonen også kunne brukes til å forhåndsbetale reiseproduktene. Først da er vi over på en løsning hvor kontant betaling på bussen er borte. NFC-telefonene vil også kunne brukes til å hente ned ruteinformasjon og annen informasjon som er nyttig for den reisende, sier forsker Erlend Pedersen, prosjektleder for utviklingsarbeidet hos Telenor.

Nye, innovative tjenester

Lars Ingvard Hoff, leder for FutureSIM-satsingen i Telenor Research & Innovation, har stor tro på at mye av det vi i dag har i lommeboken etter hvert kommer til å bli lagt inn i mobiltelefonen eller på SIM-kortet.

- I tillegg til billetter vil du for eksempel kunne ha betalingskort, nøkler og mye annet i mobiltelefonen. Bussbilletten i Tromsø er et skritt mot denne visjonen. Dette prosjektet viser at vi gjennom samarbeid med selskaper innenfor andre bransjer kan være med på å bringe nye, innovative tjenester til kundene våre, sier han.

Les om: