Eplet fra i fjor

Eplet fra i fjor

KOMMENTAR: Netcom får selge berømte iPhone i Norge, og hva så?

Det du ikke kan få, vil du gjerne ha. Sånn sett har kanskje iPhone blitt enda mer hypet opp i Norden enn i resten av verden. Regionen er blant de siste som får telefonen på "lovlig" vis. Vi har liksom ikke vært bra nok for Apple. Dessuten har nok både Telenor og Teliasonera holdt litt igjen i forhold til å slippe Apple inn i kontantstrømmen fra mobilkundene. Apple får som kjent en bit av omsetningen fra teleselskapene for kundene som bruker iPhone – til gjengjeld får operatørene eksklusive avtaler.

Et produkt som har fått mer oppmerksomhet enn iPhone skal man lete lenge etter. Apple er eksperter på hemmelighetskremmeri og tvang, de snakker sjelden med pressen og låser kundene fast til sine teknologier så godt de kan. For eksempel må man bli iTunes-kunde for ta sin egen iPhone i bruk.

Mystikk

Likevel elsker mange Steve Jobs' produkter. Og det er ingen tvil om at Apple lykkes godt med sin PR-strategi, som er å skape mystikk rundt selskapet.

iPhone er imidlertid ikke en spesielt bra telefon – i alle fall ikke for den profesjonelle bruker. Versjon 1, som er ute nå, har ikke en gang støtte for 3G. Den er også håpløs for brukere som kanskje ønsker en forretningsapplikasjon eller to (fra lokale leverandører) på mobilen. Apple aksepterer nemlig bare applikasjoner de selv har godkjent for iPhone, og til nå har dette bare vært fra de aller største programvarehusene. Apple vil styre sine kunder.

Luften ut

Teleekspert Tore Aarønæs i Norsk Telecom sa denne uken til Computerworld.no at luften har gått litt ut av iPhone-ballongen. Han mener alt fokuset rundt telefonen er oppblåst. Men det har jo også vært meningen fra Apples side.

-Telefonen får sikkert en liten fanklubb, og så går verden videre, kommenterer Aarønæs.

Og han har nok rett. Apple er ikke viktig i mobilbransjen. Selskapet selv regner med å selge ti millioner telefoner i år. Til sammenligning selger Nokia 120 millioner mobiler i kvartalet og Sony Ericsson 30 millioner. I denne bransjen er Apple en bitteliten spiller.

Ingen ekslusivitet

Så spørsmålet blir om det er på sin plass og gratulere Teliasonera, og datterselskapet Netcom i Norge, med avtalen. Sannsynligvis er det litt for tidlig. Både fordi ingen, utenom partene selv, vet hva avtalen faktisk innebærer og fordi vi ikke vet hva som ligger i versjon to av iPhone som kommer i løpet av juni (igjen hemmelighetskremmeri).

Det har imidlertid kommet signaler fra Apple om at selskapet vil myke opp og gjøre det enklere for tredjepartsleverandører å utvikle programvare for iPhone. Men mer interessant for Telia er det at Apple også har signalisert at forretningsstrategien, med å ta en bit av inntektene fra operatørene, skal mykes opp. Dermed er det godt mulig at det ikke ligger noe eksklusivitet i avtalen med TeliaSonera. Men det er det ingen som vet, for Apple holder som vanlig tett.

Les om: