Får uforklarlig høye Iphone-regninger

Catharina fikk regning på 8500 kroner i datatrafikk – uten å ha brukt mobilen.

Publisert Sist oppdatert

Uten at Catharina Johansen (21) var nær sin Iphone 3GS klarte hun å opparbeide seg en regning på 8500 kroner i dataforbruk på få timer. Datatrafikk verdt ti tusen kroner betyr at hennes telefon må lastet ned over 5 gigabyte med data.

- I september hjalp jeg min mor som hadde stand på varemessen på Lillestrøm. Det var så mye å gjøre at jeg knapt rakk å gå på do, og telefonen lå til lading hele dagen. Først dagen derpå, i 12-tiden fikk jeg tid til å sjekke telefonen. Da hadde jeg mottatt fire meldinger fra Talkmore, i den siste stod det at jeg hadde brukt 8500 kroner på mobilsurfing, forklarer hun.

- Jeg skjønte ingenting, jeg hadde jo ikke brukt Iphonen i det hele tatt. Hvordan jeg kan bruke 8500 kroner i datatrafikk på en dag hvor jeg bare jobbet og telefonen bare sto i laderen er uforståelig for meg.

- Kjent problem

Hun ringte mobilselskapet Talkmore for å sjekke hva kunne ha skjedd, og fikk til svar at et kjent problem med Iphone er at den kan «løpe løpsk». Da Johansen forklarte at dette aldri hadde skjedd før med samme telefon med andre mobiloperatører, fikk hun beskjed om at Talkmore skulle sjekke det opp, men hun fikk aldri noen tilbakemelding. I stedet sperret Talkmore telefonen.

De neste ukene er Johansen flere ganger i kontakt med Talkmores kundeservice. Hun tar kontakt, loves tilbakemelding, men tilbakemeldingen kommer aldri. I en samtale blir hun rådet til å anmelde den løpske telefonen til politiet, men politiet forteller at dette ikke er en sak for dem.

Johansen er også i kontakt med Forbrukerrådet, som tipser henne om å be om en spesifisert regning på hva som konkret er fakturert. Hun kontakter Talkmore for å få spesifisert datatrafikken, men Talkmore hevder det er i strid med personvernloven å gi informasjon om dette.

- Jeg sjekket med andre operatører, og alle syntes det hørtes sykt ut å klare å bruke 8500 kroner i dataoverføring på en dag. De fleste av har også en grense for hvor mye du kan laste ned. Jeg kontaktet Talkmore igjen, som fortalte at de også har en grense, sier Johansen.

Men Talkmores systemer rakk aldri å reagere.

Ettertid

Dataforbruket på telefonen skal angivelig ha foregått i rundt seks timer frem til kl. 23 den 15. september 2010.

Klokka 4 på natta 16. september, mens Johansen sover, dukker første melding opp: Du har brukt 150 megabyte data. Like etter tikker det inn at hun har brukt 200 megabyte. Klokka 7:30 kommer det en ny melding der det står at forbruket er høyt. Først etter klokka 12 den 16. september kommer meldingen om at det er brukt data for 10.000 kroner og et krav om snarlig innbetaling.

- Ettersom disse meldingene først kom i ettertid har det ikke være noen mulighet for meg til å få sperret forbruket tidligere.

For å unngå et inkassomareritt ble regningen gjort opp, men Johansen fortsatte å kontakte Talkmore for å finne ut av hva som hadde skjedd, uten å komme noen vei. Et halvt år etter er hun fortsatt 8500 kroner fattigere og svært frustrert over situasjonen.

- Jeg aner ikke hva jeg har brukt pengene på. Hvis Iphonen kan løpe løpsk uten den er i bruk, vil jeg i den minste vite hva det var for noe, så den kan sperres for det. Jeg har lurt på om jeg skal sende en motregning til Talkmore, men regner med at de ikke vil betale den, sier Johansen.

Hennes uflaks stopper heller ikke der. Kort tid etter varemessen dro hun til Barcelona og Paris, der hun ble frastjålet sin Iphone. Da Talkmore tre måneder senere sa seg villig til å ta en titt på telefonen for å få klarhet i hva som hadde skjedd, var det dermed umulig å fremvise telefonen.

Johansen hadde 500 megabyte datatrafikk inkludert i sitt abonnement. Talkmore fakturerer 2 kroner per megabyte som overstiger inkludert mengde på hennes abonnement. Derfor må hennes telefon ha lastet ned minst 5000 megabyte eller 5 gigabyte for å oppnå regning på 8500 kroner. Det tilsvarer 6250 besøk på vg.nos forside eller nedlasting av en hel dvd-plate med data.

Iphone-mystikk

Computerworlds research rundt temaet viser at problemet tilsynelatende er velkjent på internett. Både i flere norske og amerikanske Mac-forum forteller frustrerte brukere om massive overføringer av data med påfølgende regninger, både med Iphone 3 og 4.

Computerworld er også kjent med et annet konkret tilfelle der en Venetelo-bruker fikk regning på nærmere 7000 kroner. Hun brukte Iphone 4, men problemet skal ikke ha vedvart etter at hun oppdaterte operativsystemet på telefonen.

En stakkars forumdebattant på Ipod1.no fikk en sjokkregning på 20.000 fra Tele2: «Jeg er med andre ord ruinert», skriver bruker Tommy Iphone4 i en diskusjontråd som strekker seg over 20 sider.

Ingen har likevel erfart nøyaktig samme scenario som Johansen - at databruken ikke gikk i været før hun byttet til Talkmore og ikke har vist seg etter hun igjen byttet operatør etter episoden.

Det prinsipielle spørsmålet er hvor høy en regning kan bli før operatøren må slå alarm. Samt hvem sin skyld det hele egentlig er - Iphonens eier, Apple eller teleoperatøren.

Apples nordiske pressekontor har ikke besvart Computerworlds gjentatte henvendelser. I tilsvarende saker hvor det fremkommer kritikk av Apple, har selskapet i all hovedsak ikke ønsket å kommentere saken.

Hva sier Talkmore, Forbrukerrådet og Forbrukerombudet, og finnes det noen løsning på mysteriet? Les mer på neste side!